Is de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s in gevaar?

In diverse kranten lezen we dat de klimaatplannen in afwachting van de huidige coronacrisis ‘on hold’ zijn gezet. Dat geeft de nodige verwarring. Want betekent dit ook dat de aanschafsubsidie voor particulieren voor het kopen van een nieuwe of gebruikte elektrische auto is uitgesteld? We vragen het na bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Is de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s in gevaar?

De Nederlandse overheid poogt elektrisch rijden al jaren toegankelijker te maken voor een groter publiek met als belangrijkste doel om de CO2-uitstoot te reduceren. Tot voor kort was het vooral de zakelijk rijder die profijt had bij alle initiatieven van de overheid. Denk maar aan een lage bijtelling, vrijstelling van wegenbelasting, vrijstelling van BPM en de zogeheten MIA-regeling. Een elektrische auto was voor de particulier nog vrij prijzig. Een aanschafsubsidie – speciaal voor particulieren – zou moeten helpen om meer elektrische auto’s aan de man te brengen bij particulieren. Maar wordt die subsidie nu uitgesteld? Of juist niet? Want berichten als ‘klimaatplannen on hold’ zijn niet veelbelovend.

BMW is fan van waterstof, introductie waterstofauto nabij

Het hoge woord is eruit: de Duitse autofabrikant BMW neemt waterstoftechnologie in 2022 in productie. Het gaat in eerste instantie wel om een gelimiteerde oplage. Op termijn biedt BMW waterstofmodellen op grotere schaal aan.

Waterstoftechnologie staat nog in de kinderschoenen in autoland. Bij Honda (FCX Clarity), Hyundai (Nexo) en Toyota (Mirai) staan er al jaren auto’s met een brandstofcel – en dus waterstoftechnologie – in de showrooms, maar andere fabrikanten laten het nog even afweten, al zijn ze achter de scherm wel druk met de ontwikkeling van de techniek. Wat is de reden dat sommige autofabrikanten nog geen zogeheten FCEV’s (fuel cell electric vehicle) aanbieden? Simpel: de tankinfrastructuur voor waterstof is nog niet goed doorontwikkeld. Overigens betekent dit niet dat fabrikanten niet aan waterstoftechnologie werken.

Plug-in hybrides van Kia tijdelijk 4.000 euro goedkoper

De overheid komt voor particulieren met een subsidie van 4.000 euro op batterij-elektrische auto’s. Plug-in hybride zijn uitgesloten. Dat vinden ze bij Kia niet oke, vandaar dat Kia zelf 4.000 euro korting geeft op plug-in hybrides.

Dankzij de bonus van 4.000 euro zijn in totaal drie plug-in hybrides aantrekkelijker geprijsd: de XCeed Plug-in Hybrid, Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid en de Niro Plug-in Hybrid. Deze stekkerversies van de XCeed, Ceed Sportswagon en Niro profiteren van 50 procent korting op de wegenbelasting (MRB) tot 2025 en kunnen ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. Volgens Kia voldoende, want dagelijks leggen we gemiddeld 32 kilometer per dag af.

Bron: ZERauto.nl

Is de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s in gevaar? - Automobielmanagement.nl

Is de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s in gevaar?

In diverse kranten lezen we dat de klimaatplannen in afwachting van de huidige coronacrisis ‘on hold’ zijn gezet. Dat geeft de nodige verwarring. Want betekent dit ook dat de aanschafsubsidie voor particulieren voor het kopen van een nieuwe of gebruikte elektrische auto is uitgesteld? We vragen het na bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Is de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s in gevaar?

De Nederlandse overheid poogt elektrisch rijden al jaren toegankelijker te maken voor een groter publiek met als belangrijkste doel om de CO2-uitstoot te reduceren. Tot voor kort was het vooral de zakelijk rijder die profijt had bij alle initiatieven van de overheid. Denk maar aan een lage bijtelling, vrijstelling van wegenbelasting, vrijstelling van BPM en de zogeheten MIA-regeling. Een elektrische auto was voor de particulier nog vrij prijzig. Een aanschafsubsidie – speciaal voor particulieren – zou moeten helpen om meer elektrische auto’s aan de man te brengen bij particulieren. Maar wordt die subsidie nu uitgesteld? Of juist niet? Want berichten als ‘klimaatplannen on hold’ zijn niet veelbelovend.

BMW is fan van waterstof, introductie waterstofauto nabij

Het hoge woord is eruit: de Duitse autofabrikant BMW neemt waterstoftechnologie in 2022 in productie. Het gaat in eerste instantie wel om een gelimiteerde oplage. Op termijn biedt BMW waterstofmodellen op grotere schaal aan.

Waterstoftechnologie staat nog in de kinderschoenen in autoland. Bij Honda (FCX Clarity), Hyundai (Nexo) en Toyota (Mirai) staan er al jaren auto’s met een brandstofcel – en dus waterstoftechnologie – in de showrooms, maar andere fabrikanten laten het nog even afweten, al zijn ze achter de scherm wel druk met de ontwikkeling van de techniek. Wat is de reden dat sommige autofabrikanten nog geen zogeheten FCEV’s (fuel cell electric vehicle) aanbieden? Simpel: de tankinfrastructuur voor waterstof is nog niet goed doorontwikkeld. Overigens betekent dit niet dat fabrikanten niet aan waterstoftechnologie werken.

Plug-in hybrides van Kia tijdelijk 4.000 euro goedkoper

De overheid komt voor particulieren met een subsidie van 4.000 euro op batterij-elektrische auto’s. Plug-in hybride zijn uitgesloten. Dat vinden ze bij Kia niet oke, vandaar dat Kia zelf 4.000 euro korting geeft op plug-in hybrides.

Dankzij de bonus van 4.000 euro zijn in totaal drie plug-in hybrides aantrekkelijker geprijsd: de XCeed Plug-in Hybrid, Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid en de Niro Plug-in Hybrid. Deze stekkerversies van de XCeed, Ceed Sportswagon en Niro profiteren van 50 procent korting op de wegenbelasting (MRB) tot 2025 en kunnen ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. Volgens Kia voldoende, want dagelijks leggen we gemiddeld 32 kilometer per dag af.

Bron: ZERauto.nl