Wordt dit de opvolger van Streetscooter?

Het Duitse Iseki Maschinen wil met een elektrisch vrachtwagentje het gat vullen dat is gevallen door het stopzetten van de productie van de Streetscooter. Iseki, importeur in Duitsland voor de Franse fabrikant van elektrische voertuigen Goupil, heeft het daarbij over een voertuig in de EU-klasse N1 voor bestelwagens tot 3,5 ton.

Deutsche Post, dat Streetscooter in 2014 kocht van de oprichters en er toen een gouden toekomst in zag, heeft begin dit jaar onverwacht – letterlijk – de stekker uit het elektrische voertuig getrokken. Moederbedrijf DHL zocht eerst een koper maar heeft uiteindelijk de productie volledig stil gezet. Volgens Deutsche Post, dat zelf met 11.000 stuks verreweg de grootste vloot Streetscooters in gebruik heeft, gebeurde dat wegens oplopende verliezen.

Subsidie

Alleen al in 2019 zou het dochterbedrijf 100 miljoen in het rood zijn uitgekomen. Juist deze week duiken in de Duitse media echter berichten op dat het postbedrijf sinds 2012 35 miljoen euro subsidie voor de verdere ontwikkeling van de Streetscooter heeft opgestreken. Daarbij komt ook nog eens 20 miljoen euro aan aanschafpremie voor kopers van de Streetscooter waarmee het project dus in totaal voor 55 miljoen euro is ‘gesponsord’.

Goupil G6

Goupil en Iseki zien nu een gat in de markt voor hun eigen elektrische vrachtvoertuig met de codenaam Goupil G6. De Franse fabrikant en Duitse partner mikken op een bruto laadvermogen tot 1,2 ton en een bereik van 110 kilometer. Met een maximumsnelheid van 80 km/uur en een breedte van 1,70 meter is zo’n auto uitstekend geschikt voor stadsgebruik, denkt het Duitse bedrijf. Goupil/Iseki kan de G6 bovendien – net als de Streetscooter – met elke gewenste opbouw leveren. Deutsche Post zoekt overigens nog wel een koper voor de ev-dochter en onderhandelt ook nog met de bonden over een afvloeiingsregeling voor de 500 werknemers.

Wordt dit de opvolger van Streetscooter? - Automobielmanagement.nl

Wordt dit de opvolger van Streetscooter?

Het Duitse Iseki Maschinen wil met een elektrisch vrachtwagentje het gat vullen dat is gevallen door het stopzetten van de productie van de Streetscooter. Iseki, importeur in Duitsland voor de Franse fabrikant van elektrische voertuigen Goupil, heeft het daarbij over een voertuig in de EU-klasse N1 voor bestelwagens tot 3,5 ton.

Deutsche Post, dat Streetscooter in 2014 kocht van de oprichters en er toen een gouden toekomst in zag, heeft begin dit jaar onverwacht – letterlijk – de stekker uit het elektrische voertuig getrokken. Moederbedrijf DHL zocht eerst een koper maar heeft uiteindelijk de productie volledig stil gezet. Volgens Deutsche Post, dat zelf met 11.000 stuks verreweg de grootste vloot Streetscooters in gebruik heeft, gebeurde dat wegens oplopende verliezen.

Subsidie

Alleen al in 2019 zou het dochterbedrijf 100 miljoen in het rood zijn uitgekomen. Juist deze week duiken in de Duitse media echter berichten op dat het postbedrijf sinds 2012 35 miljoen euro subsidie voor de verdere ontwikkeling van de Streetscooter heeft opgestreken. Daarbij komt ook nog eens 20 miljoen euro aan aanschafpremie voor kopers van de Streetscooter waarmee het project dus in totaal voor 55 miljoen euro is ‘gesponsord’.

Goupil G6

Goupil en Iseki zien nu een gat in de markt voor hun eigen elektrische vrachtvoertuig met de codenaam Goupil G6. De Franse fabrikant en Duitse partner mikken op een bruto laadvermogen tot 1,2 ton en een bereik van 110 kilometer. Met een maximumsnelheid van 80 km/uur en een breedte van 1,70 meter is zo’n auto uitstekend geschikt voor stadsgebruik, denkt het Duitse bedrijf. Goupil/Iseki kan de G6 bovendien – net als de Streetscooter – met elke gewenste opbouw leveren. Deutsche Post zoekt overigens nog wel een koper voor de ev-dochter en onderhandelt ook nog met de bonden over een afvloeiingsregeling voor de 500 werknemers.