In de eerste helft van 2018 verkochten autobedrijven 1.358 volledig elektrische occasions, vorig jaar waren dat er al 3.749. In de eerste helft van 2020 is dat doorgegroeid naar 7.303 auto’s. Dat zijn er dus fors meer dan vorig jaar.

Kleine EV’s populair bij particulieren

De volledig elektrische auto die het meest als occasion wordt gekocht door particulieren is dit jaar de compacte Renault Zoe. De grote Tesla Model S werd vorig jaar nog het meest verkocht, dit is nu één van de weinige modellen waarvan verkopen juist terugliepen. Particulieren kopen vooral kleinere EV’s. En dat is logisch: het aanbod van kleine, meer betaalbare EV’s is fors toegenomen.

De verkopen van gebruikte plug-in hybrides groeien ook nog steeds. In de eerste helft van 2020 verkochten autobedrijven 10.391 van dergelijke occasions, 50% meer dan in 2019. Daarmee verkochten zij meer gebruikte plug-in hybrides dan lpg-auto’s, en ook de volledig elektrische auto’s hebben dit jaar de lpg-occasions ingehaald. Daarmee staat elektriciteit na benzine en diesel nu op de derde plaats.

Subsidieregeling

Sinds 1 juli biedt de overheid particulieren een aankoopsubsidie van 2.000 euro op een gebruikte elektrische auto. Die geldt alleen voor volledig elektrische auto’s, met een actieradius van minimaal 120 kilometer en een catalogusprijs van maximaal 45.000 euro. Van de elektrische auto’s die nu in ons land rondrijden, voldoet ongeveer een derde aan deze eisen, in totaal 42.855 auto’s. Een groot deel hiervan is echter nog geen 1,5 jaar oud, en zal voorlopig niet op de occasionmarkt worden aangeboden.