André Renses: ‘Diesel en benzine zijn echt verleden tijd’

interview

Driekwart van de nieuwe auto’s bij Renses GO! Green in Alkmaar is een EV of hybride. Directeur André Renses en zijn team herkenden al heel vroeg de impact van de elektromotor op onze mobiliteit. Voor de ondernemer zijn elektrische auto’s slechts een deel van het geheel. Met CirQulus wil hij mensen inspireren tot een totale duurzaamheidsslag.

Als je via de A9 op Alkmaar afrijdt, zie je de enorme LED-wand van Renses GO! Green nog voordat het imposante voetbalstadion van AZ aan de horizon verschijnt. Zo’n anderhalf jaar geleden ging het familiebedrijf een nieuwe fase in met de nieuwbouw en verhuizing naar de Parelweg. Een perfecte zichtlocatie is slechts één van de details waarmee dit autobedrijf het verschil maakt. André Renses is de derde generatie in het familiebedrijf dat bestaat sinds 1943. De onderneming heeft een recent verleden als dealer van Chevrolet en met name Mitsubishi. Als jonge ondernemer herkende hij bij de introductie van de Outlander PHEV in 2012 de potentie van elektrische en hybride aandrijving. De vader van TV-maker Arjan Lubach gaf het laatste zetje. “Meneer Lubach, gepensioneerd hoogleraar, een trouwe klant, kwam op een dag langs. Hij was geïnteresseerd in een Outlander PHEV en wilde graag weten hoe één en ander fiscaal in elkaar stak. Dat opende mijn ogen”, herinnert Renses zich.

Stoeien met Excel

“Diezelfde avond ben ik thuis achter de PC gaan zitten en heb tot diep in de nacht zitten stoeien met Excel. Net zolang tot ik precies wist hoe die fiscale regeling van de overheid in elkaar zat én hoe ik het simpel en helder uit kon leggen aan normale mensen.” Met dank aan Lubach kwam het besef bij de Noord-Hollandse ondernemer waar het hier eigenlijk om draaide: het aan de man brengen van een fiscale regeling in plaats van een auto. Hoe anders ging het bij de dealerintroductie van de Outlander PHEV. “Een uur lang werd bijna alleen maar over de technische details van de auto.” Renses wist: dit is niet de optimale aanpak. Pogingen om eerst de importeur en daarna grote collega-dealers mee te nemen in zijn visie bleken verspilde tijd. “Ik had toen onder meer het plan om gezamenlijk TV-reclame te kopen rondom het 8 uur journaal om de Outlander extra in de spotlights te zetten.”

Hij zette zijn plannen op kleinere schaal voort en werd succesvol met de verkoop van de hybride Mitsubishi. Als één van de 80 dealers in Nederland rolde 12 procent van alle Outlander PHEV’s via Alkmaar de wereld in. De exemplaren waren niet aan te slepen, zodat Renses ook buiten de landsgrenzen de populaire PHEV inkocht. De transformatie van het familiebedrijf van traditioneel autobedrijf naar specialist in elektrisch en hybride rijden was ingezet. Ondertussen eindigde de samenwerking met Mitsubishi en werd gekozen voor een onafhankelijke koers onder de naam Renses GO! Green en een samenwerking met Vakgarage.

‘Ik wil vooruit’

“Ik merkte dat ik niet de mens ben, die voldoening haalt uit goed op de winkel passen. Ik ben een ondernemer en wil vooruit.” Het nieuwe pand is een treffend voorbeeld van de drang tot innovatie. In de wetenschap dat onderhoud aan elektrische auto’s zich zal toespitsen op banden en onderstel, is zowel de routing als de apparatuur afgestemd op deze speerpunten. Bij elke auto wordt al rijdend de profieldiepte gemeten met de Hunter Quicktread, tijdens het volgende rondje gaat de auto op de brug. In minder dan een minuut wordt de wieluitlijning gecontroleerd. “We zijn fors meer banden gaan verkopen en uitlijningen gaan doen.”

De voorsprong in kennis en ervaring zorgt ervoor dat vanuit heel Nederland vooral ondernemers hun weg vinden naar Alkmaar in de zoektocht naar een EV of hybride. De voorraad occasions is imponerend en als de gewenste auto er niet blijkt te staan, dan stappen ze bij Renses GO! Green over op maatwerk. “Samen met de klant ga ik achter de PC zitten om in heel Europa het aanbod te bekijken. Staat de gewenste E-tron in Spanje? Dan halen wie die auto naar Nederland. De klant heeft nergens omkijken naar.” Ondernemen in EV’s en hybrides bestaat echter niet alleen uit successen, benadrukt de Noord-Hollander.

Grillige markt

“We opereren in een tamelijk onvolwassen markt. Er liggen veel kansen, maar je kan ook lelijk je neus stoten. De voorraad is voor ons eigen risico en er is geen escape, zoals bij een dealerbedrijf”, legt Renses uit. “De markt is zo grillig dat bijna letterlijk om de maand een bepaald model ineens ‘hot’ is. Daar moet je wel klaar voor zijn.”

Renses GO! Green breidde ondertussen het assortiment uit met elektrische motoren van Zero Motorcycles en Stromer speed pedelecs. “Zeker duurzaam, maar ook heel erg gaaf om op rond te crossen. Zo’n Speed pedelec is beleving.” Maar Renses wilde meer, dacht groter. Zowel zakelijk als privé groeide het besef bij de ondernemer dat een nieuwe tijd is aangebroken. “Het moet duurzamer en kan ook duurzamer met de beschikbare technieken.” In zijn huis liet hij een warmtepomp installeren, op zijn huis liggen zonnepanelen en de oprit heeft een laadpaal. “We laden onze 2 elektrische auto’s met de stroom die we zelf opwekken. Hoe gaaf is dat?” Bij zijn eigen zoektocht naar duurzamer leven, liep hij evenwel tegen hetzelfde fenomeen aan als in de beginjaren met de Outlander PHEV.

Gebrek aan feiten

“Een ondoorzichtige markt, veel tegenstrijdige verhalen en een gebrek aan feiten.” Renses en zijn team besloten het probleem zelf aan te pakken. CirQulus zag het levenslicht: een platform dat duurzaamheid begrijpelijk, visueel, betaalbaar en cool wil maken. “Ja, we gaan daarmee helemaal buiten onze bedrijfskolom”, beaamt Renses. “Dat zie je niet vaak in de autobranche. Het lijkt eng, maar dat is het niet, want autobedrijven zijn al enorm servicegericht. We weten perfect hoe we een klant moeten ontvangen, op het gemak moeten stellen, zijn gewend om te verkopen en hebben vaak een showroom tot onze beschikking. In die showroom kun je naast een elektrische auto toch ook elektrische fietsen, een laadpaal of zonnepanelen verkopen?”

Inmiddels staat CirQulus in de startblokken en is klaar voor expansie (zie laatste alinea). Wie de website bezoekt, ziet letterlijk de verschillende puzzelstukjes om duurzaam te gaan. Mobiliteit, wonen, lifestyle en zakelijk. Niet het product, maar advies over de voors- en tegens, rendementen en uitleg van de fiscale mogelijkheden staan centraal. CirQulus richt zich in eerste instantie vooral op ondernemers, vanwege hun voortrekkersrol en de financiële en fiscale mogelijkheden. “Nu zijn het nog voornamelijk de early adopters die geïnteresseerd zijn en de mogelijkheden hebben, maar de massa gaat absoluut volgen in de komende twee of drie jaar.”

Niet saai

Die early adopters en ondernemers wil hij bereiken op een creatieve manier. “We gaan CirQulus experiences organiseren voor bijvoorbeeld een business club.” Tijdens zo’n middag of avond wordt uitgelegd hoe je als bedrijf maar ook privé kunt verduurzamen. Waarbij de uitleg wordt gecombineerd met fun: rijden in een Tesla, kennismaken met een Speed pedelec, of een e-Rally rijden. “Want je footprint verlagen is absoluut niet saai. De Chinezen zeggen dat je beslissingen moet nemen die goed zijn voor de volgende 7 generaties. Bij mezelf is intussen een knop om”, heeft de ondernemer gemerkt. “Ik ben veel idealistischer geworden. Het is onze plicht om met zijn allen te zorgen dat we zuiniger zijn op de wereld om ons heen. En daarom zijn we CirQulus begonnen.”

CirQulus zoekt partners

CirQulus is ontwikkeld als franchiseconcept met vestigingen in heel Nederland, om zo duurzaam leven landelijk op gang te brengen.  André Renses zoekt nu nieuwe partners. “De komende twee à drie jaar gaat Nederland een serieuze duurzaamheidsslag maken. CirQulus kan hierin een grote rol spelen. Alleen wij als familiebedrijf missen de financiële slagklacht.” Om die volgende stap te kunnen zetten, zijn investeerders welkom. “Als familiebedrijf kunnen we de expansie niet alleen financieren. En dus zoeken we naar gelijkgestemde partners.”

Ook ondernemers die als franchiser de verduurzaming in hun regio willen stimuleren zijn zeer welkom. “Hier liggen kansen voor autobedrijven. Je bezit als autobedrijf alle competenties en je hebt ook al een showroom. Zelfs de potentiële klanten ken je al, want die rijden in een auto van jou. Maar ook ondernemers uit andere branches zijn van harte welkom.” Daarnaast is er ruimte in het assortiment voor producenten van duurzame producten; biologisch eten en drinken, duurzaam geproduceerde kleding of andere duurzame producten. Ondertussen zitten Renses en zijn team zelf ook niet stil qua productontwikkeling. Het jongste resultaat is een modelserie veranda’s met een dak van zonnepanelen. “Je wordt weer een stukje extra zelfvoorzienend, het ziet er cool uit en dankzij een energiespaarlening is het financieel ook aantrekkelijk.”

Dit artikel verscheen eerder in AM september 2020

Reacties

Wat een lang reckameverhaal van hr.Renses. Haalt er zelfs Lubach bij. Ik denk dat zoon er anders naar kijkt!
Hij vergeet een aantal zaken; de grote vervuiling en impact op ’t milieu bij vervaardiging en recycling, en dat er nog heel veel olie is en komt!

Geplaatst door: JP op
André Renses: ‘Diesel en benzine zijn echt verleden tijd’ - Automobielmanagement.nl

André Renses: ‘Diesel en benzine zijn echt verleden tijd’

interview

Driekwart van de nieuwe auto’s bij Renses GO! Green in Alkmaar is een EV of hybride. Directeur André Renses en zijn team herkenden al heel vroeg de impact van de elektromotor op onze mobiliteit. Voor de ondernemer zijn elektrische auto’s slechts een deel van het geheel. Met CirQulus wil hij mensen inspireren tot een totale duurzaamheidsslag.

Als je via de A9 op Alkmaar afrijdt, zie je de enorme LED-wand van Renses GO! Green nog voordat het imposante voetbalstadion van AZ aan de horizon verschijnt. Zo’n anderhalf jaar geleden ging het familiebedrijf een nieuwe fase in met de nieuwbouw en verhuizing naar de Parelweg. Een perfecte zichtlocatie is slechts één van de details waarmee dit autobedrijf het verschil maakt. André Renses is de derde generatie in het familiebedrijf dat bestaat sinds 1943. De onderneming heeft een recent verleden als dealer van Chevrolet en met name Mitsubishi. Als jonge ondernemer herkende hij bij de introductie van de Outlander PHEV in 2012 de potentie van elektrische en hybride aandrijving. De vader van TV-maker Arjan Lubach gaf het laatste zetje. “Meneer Lubach, gepensioneerd hoogleraar, een trouwe klant, kwam op een dag langs. Hij was geïnteresseerd in een Outlander PHEV en wilde graag weten hoe één en ander fiscaal in elkaar stak. Dat opende mijn ogen”, herinnert Renses zich.

Stoeien met Excel

“Diezelfde avond ben ik thuis achter de PC gaan zitten en heb tot diep in de nacht zitten stoeien met Excel. Net zolang tot ik precies wist hoe die fiscale regeling van de overheid in elkaar zat én hoe ik het simpel en helder uit kon leggen aan normale mensen.” Met dank aan Lubach kwam het besef bij de Noord-Hollandse ondernemer waar het hier eigenlijk om draaide: het aan de man brengen van een fiscale regeling in plaats van een auto. Hoe anders ging het bij de dealerintroductie van de Outlander PHEV. “Een uur lang werd bijna alleen maar over de technische details van de auto.” Renses wist: dit is niet de optimale aanpak. Pogingen om eerst de importeur en daarna grote collega-dealers mee te nemen in zijn visie bleken verspilde tijd. “Ik had toen onder meer het plan om gezamenlijk TV-reclame te kopen rondom het 8 uur journaal om de Outlander extra in de spotlights te zetten.”

Hij zette zijn plannen op kleinere schaal voort en werd succesvol met de verkoop van de hybride Mitsubishi. Als één van de 80 dealers in Nederland rolde 12 procent van alle Outlander PHEV’s via Alkmaar de wereld in. De exemplaren waren niet aan te slepen, zodat Renses ook buiten de landsgrenzen de populaire PHEV inkocht. De transformatie van het familiebedrijf van traditioneel autobedrijf naar specialist in elektrisch en hybride rijden was ingezet. Ondertussen eindigde de samenwerking met Mitsubishi en werd gekozen voor een onafhankelijke koers onder de naam Renses GO! Green en een samenwerking met Vakgarage.

‘Ik wil vooruit’

“Ik merkte dat ik niet de mens ben, die voldoening haalt uit goed op de winkel passen. Ik ben een ondernemer en wil vooruit.” Het nieuwe pand is een treffend voorbeeld van de drang tot innovatie. In de wetenschap dat onderhoud aan elektrische auto’s zich zal toespitsen op banden en onderstel, is zowel de routing als de apparatuur afgestemd op deze speerpunten. Bij elke auto wordt al rijdend de profieldiepte gemeten met de Hunter Quicktread, tijdens het volgende rondje gaat de auto op de brug. In minder dan een minuut wordt de wieluitlijning gecontroleerd. “We zijn fors meer banden gaan verkopen en uitlijningen gaan doen.”

De voorsprong in kennis en ervaring zorgt ervoor dat vanuit heel Nederland vooral ondernemers hun weg vinden naar Alkmaar in de zoektocht naar een EV of hybride. De voorraad occasions is imponerend en als de gewenste auto er niet blijkt te staan, dan stappen ze bij Renses GO! Green over op maatwerk. “Samen met de klant ga ik achter de PC zitten om in heel Europa het aanbod te bekijken. Staat de gewenste E-tron in Spanje? Dan halen wie die auto naar Nederland. De klant heeft nergens omkijken naar.” Ondernemen in EV’s en hybrides bestaat echter niet alleen uit successen, benadrukt de Noord-Hollander.

Grillige markt

“We opereren in een tamelijk onvolwassen markt. Er liggen veel kansen, maar je kan ook lelijk je neus stoten. De voorraad is voor ons eigen risico en er is geen escape, zoals bij een dealerbedrijf”, legt Renses uit. “De markt is zo grillig dat bijna letterlijk om de maand een bepaald model ineens ‘hot’ is. Daar moet je wel klaar voor zijn.”

Renses GO! Green breidde ondertussen het assortiment uit met elektrische motoren van Zero Motorcycles en Stromer speed pedelecs. “Zeker duurzaam, maar ook heel erg gaaf om op rond te crossen. Zo’n Speed pedelec is beleving.” Maar Renses wilde meer, dacht groter. Zowel zakelijk als privé groeide het besef bij de ondernemer dat een nieuwe tijd is aangebroken. “Het moet duurzamer en kan ook duurzamer met de beschikbare technieken.” In zijn huis liet hij een warmtepomp installeren, op zijn huis liggen zonnepanelen en de oprit heeft een laadpaal. “We laden onze 2 elektrische auto’s met de stroom die we zelf opwekken. Hoe gaaf is dat?” Bij zijn eigen zoektocht naar duurzamer leven, liep hij evenwel tegen hetzelfde fenomeen aan als in de beginjaren met de Outlander PHEV.

Gebrek aan feiten

“Een ondoorzichtige markt, veel tegenstrijdige verhalen en een gebrek aan feiten.” Renses en zijn team besloten het probleem zelf aan te pakken. CirQulus zag het levenslicht: een platform dat duurzaamheid begrijpelijk, visueel, betaalbaar en cool wil maken. “Ja, we gaan daarmee helemaal buiten onze bedrijfskolom”, beaamt Renses. “Dat zie je niet vaak in de autobranche. Het lijkt eng, maar dat is het niet, want autobedrijven zijn al enorm servicegericht. We weten perfect hoe we een klant moeten ontvangen, op het gemak moeten stellen, zijn gewend om te verkopen en hebben vaak een showroom tot onze beschikking. In die showroom kun je naast een elektrische auto toch ook elektrische fietsen, een laadpaal of zonnepanelen verkopen?”

Inmiddels staat CirQulus in de startblokken en is klaar voor expansie (zie laatste alinea). Wie de website bezoekt, ziet letterlijk de verschillende puzzelstukjes om duurzaam te gaan. Mobiliteit, wonen, lifestyle en zakelijk. Niet het product, maar advies over de voors- en tegens, rendementen en uitleg van de fiscale mogelijkheden staan centraal. CirQulus richt zich in eerste instantie vooral op ondernemers, vanwege hun voortrekkersrol en de financiële en fiscale mogelijkheden. “Nu zijn het nog voornamelijk de early adopters die geïnteresseerd zijn en de mogelijkheden hebben, maar de massa gaat absoluut volgen in de komende twee of drie jaar.”

Niet saai

Die early adopters en ondernemers wil hij bereiken op een creatieve manier. “We gaan CirQulus experiences organiseren voor bijvoorbeeld een business club.” Tijdens zo’n middag of avond wordt uitgelegd hoe je als bedrijf maar ook privé kunt verduurzamen. Waarbij de uitleg wordt gecombineerd met fun: rijden in een Tesla, kennismaken met een Speed pedelec, of een e-Rally rijden. “Want je footprint verlagen is absoluut niet saai. De Chinezen zeggen dat je beslissingen moet nemen die goed zijn voor de volgende 7 generaties. Bij mezelf is intussen een knop om”, heeft de ondernemer gemerkt. “Ik ben veel idealistischer geworden. Het is onze plicht om met zijn allen te zorgen dat we zuiniger zijn op de wereld om ons heen. En daarom zijn we CirQulus begonnen.”

CirQulus zoekt partners

CirQulus is ontwikkeld als franchiseconcept met vestigingen in heel Nederland, om zo duurzaam leven landelijk op gang te brengen.  André Renses zoekt nu nieuwe partners. “De komende twee à drie jaar gaat Nederland een serieuze duurzaamheidsslag maken. CirQulus kan hierin een grote rol spelen. Alleen wij als familiebedrijf missen de financiële slagklacht.” Om die volgende stap te kunnen zetten, zijn investeerders welkom. “Als familiebedrijf kunnen we de expansie niet alleen financieren. En dus zoeken we naar gelijkgestemde partners.”

Ook ondernemers die als franchiser de verduurzaming in hun regio willen stimuleren zijn zeer welkom. “Hier liggen kansen voor autobedrijven. Je bezit als autobedrijf alle competenties en je hebt ook al een showroom. Zelfs de potentiële klanten ken je al, want die rijden in een auto van jou. Maar ook ondernemers uit andere branches zijn van harte welkom.” Daarnaast is er ruimte in het assortiment voor producenten van duurzame producten; biologisch eten en drinken, duurzaam geproduceerde kleding of andere duurzame producten. Ondertussen zitten Renses en zijn team zelf ook niet stil qua productontwikkeling. Het jongste resultaat is een modelserie veranda’s met een dak van zonnepanelen. “Je wordt weer een stukje extra zelfvoorzienend, het ziet er cool uit en dankzij een energiespaarlening is het financieel ook aantrekkelijk.”

Dit artikel verscheen eerder in AM september 2020

Reacties

Wat een lang reckameverhaal van hr.Renses. Haalt er zelfs Lubach bij. Ik denk dat zoon er anders naar kijkt!
Hij vergeet een aantal zaken; de grote vervuiling en impact op ’t milieu bij vervaardiging en recycling, en dat er nog heel veel olie is en komt!

Geplaatst door: JP op