Stop op subsidie elektrische auto particulier

Het subsidieloket voor de aankoop van een elektrische auto door particulieren gaat op korte termijn dicht. De subsidiepot voor 2020 is al geruime tijd leeg maar aanvragen worden tot nu toe doorgeschoven naar januari 2021. Aan die doorschuifregeling komt een eind, heeft staatssecretaris Van Veldhoven van infrastructuur meegedeeld.

KPMG: elektrisch rijden op steeds grotere schaal bereikbaar

‘Gezien het beroep op de regeling, is nu (2020) al een deel van het verplichtingenbudget voor 2021 belegd. Dat is niet in lijn met de wens van het kabinet, om mensen elk jaar de mogelijkheid te geven een beroep te doen op de regeling en in dat jaar de auto te kunnen kopen. Om dit in de komende jaren te voorkomen heeft het kabinet besloten de regeling aan te passen en de zogenaamde doorschuifbepaling per 2020 te schrappen. Vooral voor het laatste jaar van de regeling is deze wijziging van belang om te voorkomen dat mensen in dat jaar geen kans meer krijgen om via de regeling een elektrische auto te kopen,’’ aldus een brief aan de Tweede Kamer.

Verbijsterd

RAI Vereniging en BOVAG zijn verbijsterd over het besluit en roepen de Kamer op om in te grijpen. “Alweer is de automobilist de dupe. Het kabinet heeft zijn mond vol over het belang van verduurzaming, maar ondertussen toont het zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen,’’ aldus de organisaties. Bovag-voorzitter Han ten Broeke: ‘’We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.’’

Stop op subsidie elektrische auto particulier - Automobielmanagement.nl

Stop op subsidie elektrische auto particulier

Het subsidieloket voor de aankoop van een elektrische auto door particulieren gaat op korte termijn dicht. De subsidiepot voor 2020 is al geruime tijd leeg maar aanvragen worden tot nu toe doorgeschoven naar januari 2021. Aan die doorschuifregeling komt een eind, heeft staatssecretaris Van Veldhoven van infrastructuur meegedeeld.

KPMG: elektrisch rijden op steeds grotere schaal bereikbaar

‘Gezien het beroep op de regeling, is nu (2020) al een deel van het verplichtingenbudget voor 2021 belegd. Dat is niet in lijn met de wens van het kabinet, om mensen elk jaar de mogelijkheid te geven een beroep te doen op de regeling en in dat jaar de auto te kunnen kopen. Om dit in de komende jaren te voorkomen heeft het kabinet besloten de regeling aan te passen en de zogenaamde doorschuifbepaling per 2020 te schrappen. Vooral voor het laatste jaar van de regeling is deze wijziging van belang om te voorkomen dat mensen in dat jaar geen kans meer krijgen om via de regeling een elektrische auto te kopen,’’ aldus een brief aan de Tweede Kamer.

Verbijsterd

RAI Vereniging en BOVAG zijn verbijsterd over het besluit en roepen de Kamer op om in te grijpen. “Alweer is de automobilist de dupe. Het kabinet heeft zijn mond vol over het belang van verduurzaming, maar ondertussen toont het zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen,’’ aldus de organisaties. Bovag-voorzitter Han ten Broeke: ‘’We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.’’