Volgens de ACEA wordt de vraag naar elektrische wagens aangejaagd door stimuleringspakketten van overheden in de coronacrisis. De brancheorganisatie geeft aan dat de steunhulp met name positief heeft uitgepakt voor de verkoop van auto’s met een elektromotor of andere alternatieve krachtbron. Hybride voertuigen waren vorig jaar goed voor een marktaandeel van bijna 12 procent. Dat was een jaar eerder nog 5,7 procent.

Benzine en diesel

Daarnaast ging de verkoop van conventionele benzine- en dieselauto’s, die nog wel de markt domineren, juist omlaag. In het laatste kwartaal van 2020 was ongeveer een kwart van de geregistreerde auto’s uitgerust met een dieselmotor. Dat was een jaar eerder nog dik 30 procent. Bij de benzineauto’s was de daling nog sterker. Dit percentage ging van 56,6 eind 2019 naar 40,6 nu. Bijna de helft van alle in 2020 verkochte auto’s had dus een benzinemotor, waarmee het nog wel de grootste groep blijft.

63 procent groei in Nederland

Alle alternatieve varianten bij elkaar, dus naast elektrische en hybride auto’s ook die op waterstof of lpg rijden, waren in het slotkwartaal van 2020 goed voor ruim een derde van de markt. Op jaarbasis stegen de verkopen van deze voertuigen met bijna 144 procent. Duitsland, de grootste economie van Europa, was de grootste aanjager van de groei van alternatieve varianten met een stijging in de laatste drie maanden van vorig jaar van 237 procent op jaarbasis. Nederland tekende in die periode een groei van 63 procent op.