MisterGreen: ‘De toekomst is elektrisch!’

interview

De benzineauto is niet alleen enorm vervuilend, maar ook nog eens verschrikkelijk inefficiënt. Daarom richtten Florian Minderop en Mark Schreurs MisterGreen op. “De naam is heel bewust gekozen. We hebben stroom door onze aderen lopen, geen olie en willen echt het verschil maken.”

In eerste instantie verhuurde het duo alleen elektrische scooters, maar inmiddels ligt de focus op het leasen van elektrische auto’s, Tesla’s in het bijzonder. En de zaken gaan goed: in 2019 draaiden ze een omzet van dertig miljoen euro en in 2020 behaalden ze een toppositionering in de Top 250 Groeibedrijven. En het eindstation is wat de twee oprichters betreft nog lang niet in zicht.

Ondernemen

Mark: “In 2006 werkte ik aan een woningbouwontwikkeling in Atlanta, ver buiten het centrum. Je had daar toen al gated communities waar alles elektrisch en ‘schoon’ moest zijn. Bizar vooruitstrevend voor die tijd. Toen ik terugkwam in Amsterdam en daar al die scooters om me heen hoorde blèren, begon het bij mij te kriebelen. Ik zette een bedrijf op in het verhuren van e-scooters om de stad duurzamer en ook een stuk stiller te maken.”

Florian: “Het ondernemen heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader zat in de olie in Venezuela en als kind vond ik dat fantastisch. Het rook lekker en de enorme havens waren indrukwekkend. Na mijn afstuderen, begon ik al snel mijn eigen bedrijf in de olie-industrie, want dat ik wilde ondernemen, wist ik eigenlijk altijd al. Maar de olie-industrie is een bizar vakgebied, dat de rest van de wereld op een negatieve manier domineert. Toen ik erachter kwam hoe inefficiënt het reinigen van de lucht is die uit een brandstofmotor komt, wist ik: ik moet iets tégen de olie-industrie doen. Nadat ik mij drie jaar lang op Segway had gestort, wat uiteindelijk een leerschool in ondernemen was, kwam ik Mark tegen. Mark was bezig met e-scooters en ik sloot me daarbij aan. De rest is verleden tijd.”

Vanuit de eigen garage

Florian: “In eerste instantie lag onze focus vooral op de batterij, omdat dat in principe de nieuwe oliebron is. Onze garage bouwden we om tot het eerste mobiliteitscentrum in Amsterdam. We besloten van daaruit te beginnen met ondernemen en we zouden wel zien waar het schip zou stranden. Vrij snel kwamen we erachter dat alleen elektrische scooters de luchtkwaliteit niet aanzienlijk zouden verbeteren, dus zijn we overgestapt op auto’s. We wisten dat leasen een goede business zou zijn, omdat de aankoopprijs van een elektrische auto nu eenmaal hoger ligt dan van één die op olie loopt. Het mooie aan elektrische auto’s is dat het uiteindelijk goedkoper is als je naar de levensduur kijkt. Dit maakt het een zeer valide businessmodel; in het begin zijn de marges laag, maar later lopen deze juist aanzienlijk op.”

Groen versus poen

Mark: “Het is heel leuk om je in te zetten voor een groen doel. Eigenlijk is het ook volstrekt onlogisch om eerst iets uit de aarde te halen, het vervolgens te bewerken en in een auto te stoppen, om het daarna weer uit te stoten. We denken groen, maar ook realistisch. Alleen een duurzame gedachte gaat je niet verder helpen in een kapitalistische wereld, je moet wel een goed verdienmodel hebben. Anders zouden we nu ook niet 25 mensen in dienst hebben of groeikapitaal hebben opgehaald bij banken. We willen duurzaam zijn én geld verdienen. Die balans is erg belangrijk.”

Florian: “Binnen onze branche is een groen alternatief ook het beste alternatief. Toch horen we veel kritische geluiden als het op elektrisch rijden aankomt, maar de techniek is de afgelopen tien jaar enorm hard vooruitgegaan. En omdat wij ons in een vroeg stadium volledig op de elektrische auto zijn gaan richten, hebben we daar nu voordeel van. De bedrijven die nog grotendeels binnen de vervuilende industrie opereren, zitten straks juist met stranded assets die ze op de toekomstige markt niet meer kwijt zullen raken.”

Mark: “Recentelijk nog zaten we met een duivels dilemma. We hadden concessies voor laadpunten langs de snelweg; deze konden we óf aan Fastned verkopen óf aan een grote oliemaatschappij. Uiteindelijk ben ik erg blij dat de concessies naar Fastned zijn gegaan. Het was een aanzienlijk mindere deal, maar ik slaap er wel beter door. Duurzaamheid heeft een prijs.”

Leven zonder groei

Mark: “Binnen een kapitalistische economie is groeien hét doel, maar binnen de duurzame gedachte kan groei geen doel op zich zijn. Eigenlijk moeten we gaan voor een leven zonder groei. Dit is een mooie gedachte, maar we moeten tegelijkertijd wel blijven concurreren met andere leasemaatschappijen. Om als bedrijf gezond te blijven én om de toename van elektrische auto’s te stimuleren, is groei nodig. Maar het dient slechts als middel om ons doel te bereiken.”

Florian: “Op dit moment worden er tachtig miljoen benzineauto’s per jaar verkocht. Het aandeel elektrische auto’s op de totale autoverkoop is nog bijzonder klein. Alle groei die wij doormaken, steken we in elektrisch rijden en in de toekomst: zelfrijdende auto’s.”

Bedrijfsethiek

Florian: “Ethiek is een belangrijke kwestie binnen ons bedrijf. Ik wil MisterGreen dit jaar nog B Corp-ready maken. We zijn geïnspireerd geraakt door Dopper die hier al enkele jaren geleden mee is gestart. Het creëert bewustzijn binnen het bedrijf en roept de vraag op: waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? Om diezelfde reden had ik voor de grap een ballenbak gekocht waar je doorheen moest om bij de printer te komen. Dit leverde een soort walk-of-shame op als je wilde printen. Het gaat allemaal om die bewustwording.”

Mark: “We zijn de hele dag bezig met duurzaamheid als het gaat om mobiliteit. Op andere gebieden kunnen we zeker nog meer doen. Maar het hoeft nog niet allemaal perfect. Onze medewerkers hoeven van ons niet vegetarisch te eten. We denken ook dat er meer winst te behalen valt als elk bedrijf een stap voorwaarts maakt, in plaats van te focussen op de details. We moeten groter denken.”

De volle honderd procent geven

Mark: “We zijn niet per definitie op zoek naar jonge mensen, we zijn op zoek naar mensen die impact willen maken. Veel van onze werknemers komen uit de corporate wereld, maar zijn gaan nadenken over wat ze nu écht willen met hun leven. Ze maken uren voor een baas, maar dragen daarmee niets bij aan de maatschappij. Het gaat ons dus niet per se om jonge energie, maar om de drive om iets terug te doen.”

Florian: “We proberen ook manieren te vinden om medewerkers te stimuleren zich voor de volle honderd procent in te zetten. Zo zijn we in 2014 begonnen met het koppelen van een beloning aan de salestargets. We hadden bedacht dat we met Tesla’s naar de Noordkaap zouden rijden als we de targets zouden halen. De salesjongens wisten dat klaar te spelen, dus toen hebben we die reis ook gemaakt. Inmiddels hebben we dat al zes keer gedaan, elke keer met een andere bestemming. Zo reden we de laatste keer door Polen en Tsjechië. Het gaat er dan vooral om hoe je het voor elkaar krijgt om met een elektrisch voertuig zo’n afstand af te leggen. Maar in die week gebeurt er nog veel meer; het is een soort verbroedering van ons bedrijf en onze werknemers.”

Elon Musk is gek

Florian: “We hebben er uiteindelijk voor gekozen om puur en alleen elektrische auto’s te leasen, maar de plug-in modellen waren wel nodig voor de gedragsverandering. Voor veel consumenten was het een te grote stap om meteen voor elektrisch te kiezen. Een belangrijke factor bij de aanschaf van een auto blijkt nog altijd de prijs te zijn. Nu wordt de elektrische auto langzamerhand al wat goedkoper, maar de zelfrijdende auto zal echt het verschil gaan maken. We hebben tien jaar lang iedereen die maar een luisterend oor bood, geprobeerd over te halen om elektrisch te gaan rijden. Het was bijna een soort bandje dat we aan het afspelen waren, steeds hetzelfde verhaal. We stuitten daarbij op veel vooroordelen over elektrisch rijden. Het is te duur, Elon Musk is gek en windmolens hebben te weinig capaciteit.”

Verspilde moeite

Mark: “Ons groene doel gebruiken we volop in onze communicatie om zoveel mogelijk mensen over de streep te trekken. Een hele tijd hebben we geprobeerd om de verkeerde doelgroep te bereiken. De zestigplusser is in onze ogen een lost generation, voor hen moet er een complete mindset-verandering plaatsvinden. We richten ons nu op jonge mensen die nog heel lang op deze aarde moeten leven en van jongs af aan al snappen dat dat niet kan met een benzineauto.”

Mark: “De geschiedenis herhaalt zich. Tesla is al achttien jaar bezig met elektrische auto’s. Daar werd in het begin lacherig over gedaan, want waterstof was de toekomst. Nu gebeurt hetzelfde met de zelfrijdende technologie. Omdat Tesla daar al tijden mee bezig is, wordt het voor andere fabrikanten straks lastig om een inhaalspurt te maken. Alle Tesla’s die ze nu produceren, hebben al een camera. Wanneer de autopilot-functie wordt gebruikt, mogen die gegevens worden gedeeld met Tesla. Dit betekent dat zij al een goed beeld hebben van de infrastructuur en begonnen zijn met het opbouwen van een solide database.”

Florian: “Ons kortetermijndoel is om eind 2024 tienduizend e-auto’s in de lease te hebben. Maar voor de verre toekomst zien we vooral heil in zelfrijdende auto’s. Dit is voor ons een extra reden om te focussen op Tesla, omdat zij hier al een hele tijd mee bezig zijn. De huidige Tesla’s zijn al uitgerust met hard- en software, zodat ze straks gemakkelijk zijn om te schakelen naar zelfrijdende voertuigen. Als het zover is, zal ook de prijs per kilometer drastisch dalen. Dan zal echt iedereen elektrisch gaan rijden.”

LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld

Dit interview is afkomstig uit LiEF, het duurzame vervolg op de bestseller LEF. Wat maakt sommige impactondernemers succesvoller dan andere? Hoe verenigen topondernemers als Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), Merijn Everaarts (Dopper), Martijn Lammers (Lightyear), Michiel Langezaal (Fastned), Maurits Groen (WakaWaka, Kipster) en Henk-Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) groen en poen in hun bedrijf? Mandy Kraakman en Dennis Mensink (beiden Mediatic) voelden bijna dertig ondernemers aan de tand en stuitten op mooie verhalen én inzichten. Schrijver Dennis Mensink en Dopper-oprichter Merijn Everaarts zijn maandag 21 juni te gast tijdens de AM Executive Club om hun inspirerende verhaal te vertellen. 

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

MisterGreen: ‘De toekomst is elektrisch!’ - Automobielmanagement.nl

MisterGreen: ‘De toekomst is elektrisch!’

interview

De benzineauto is niet alleen enorm vervuilend, maar ook nog eens verschrikkelijk inefficiënt. Daarom richtten Florian Minderop en Mark Schreurs MisterGreen op. “De naam is heel bewust gekozen. We hebben stroom door onze aderen lopen, geen olie en willen echt het verschil maken.”

In eerste instantie verhuurde het duo alleen elektrische scooters, maar inmiddels ligt de focus op het leasen van elektrische auto’s, Tesla’s in het bijzonder. En de zaken gaan goed: in 2019 draaiden ze een omzet van dertig miljoen euro en in 2020 behaalden ze een toppositionering in de Top 250 Groeibedrijven. En het eindstation is wat de twee oprichters betreft nog lang niet in zicht.

Ondernemen

Mark: “In 2006 werkte ik aan een woningbouwontwikkeling in Atlanta, ver buiten het centrum. Je had daar toen al gated communities waar alles elektrisch en ‘schoon’ moest zijn. Bizar vooruitstrevend voor die tijd. Toen ik terugkwam in Amsterdam en daar al die scooters om me heen hoorde blèren, begon het bij mij te kriebelen. Ik zette een bedrijf op in het verhuren van e-scooters om de stad duurzamer en ook een stuk stiller te maken.”

Florian: “Het ondernemen heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader zat in de olie in Venezuela en als kind vond ik dat fantastisch. Het rook lekker en de enorme havens waren indrukwekkend. Na mijn afstuderen, begon ik al snel mijn eigen bedrijf in de olie-industrie, want dat ik wilde ondernemen, wist ik eigenlijk altijd al. Maar de olie-industrie is een bizar vakgebied, dat de rest van de wereld op een negatieve manier domineert. Toen ik erachter kwam hoe inefficiënt het reinigen van de lucht is die uit een brandstofmotor komt, wist ik: ik moet iets tégen de olie-industrie doen. Nadat ik mij drie jaar lang op Segway had gestort, wat uiteindelijk een leerschool in ondernemen was, kwam ik Mark tegen. Mark was bezig met e-scooters en ik sloot me daarbij aan. De rest is verleden tijd.”

Vanuit de eigen garage

Florian: “In eerste instantie lag onze focus vooral op de batterij, omdat dat in principe de nieuwe oliebron is. Onze garage bouwden we om tot het eerste mobiliteitscentrum in Amsterdam. We besloten van daaruit te beginnen met ondernemen en we zouden wel zien waar het schip zou stranden. Vrij snel kwamen we erachter dat alleen elektrische scooters de luchtkwaliteit niet aanzienlijk zouden verbeteren, dus zijn we overgestapt op auto’s. We wisten dat leasen een goede business zou zijn, omdat de aankoopprijs van een elektrische auto nu eenmaal hoger ligt dan van één die op olie loopt. Het mooie aan elektrische auto’s is dat het uiteindelijk goedkoper is als je naar de levensduur kijkt. Dit maakt het een zeer valide businessmodel; in het begin zijn de marges laag, maar later lopen deze juist aanzienlijk op.”

Groen versus poen

Mark: “Het is heel leuk om je in te zetten voor een groen doel. Eigenlijk is het ook volstrekt onlogisch om eerst iets uit de aarde te halen, het vervolgens te bewerken en in een auto te stoppen, om het daarna weer uit te stoten. We denken groen, maar ook realistisch. Alleen een duurzame gedachte gaat je niet verder helpen in een kapitalistische wereld, je moet wel een goed verdienmodel hebben. Anders zouden we nu ook niet 25 mensen in dienst hebben of groeikapitaal hebben opgehaald bij banken. We willen duurzaam zijn én geld verdienen. Die balans is erg belangrijk.”

Florian: “Binnen onze branche is een groen alternatief ook het beste alternatief. Toch horen we veel kritische geluiden als het op elektrisch rijden aankomt, maar de techniek is de afgelopen tien jaar enorm hard vooruitgegaan. En omdat wij ons in een vroeg stadium volledig op de elektrische auto zijn gaan richten, hebben we daar nu voordeel van. De bedrijven die nog grotendeels binnen de vervuilende industrie opereren, zitten straks juist met stranded assets die ze op de toekomstige markt niet meer kwijt zullen raken.”

Mark: “Recentelijk nog zaten we met een duivels dilemma. We hadden concessies voor laadpunten langs de snelweg; deze konden we óf aan Fastned verkopen óf aan een grote oliemaatschappij. Uiteindelijk ben ik erg blij dat de concessies naar Fastned zijn gegaan. Het was een aanzienlijk mindere deal, maar ik slaap er wel beter door. Duurzaamheid heeft een prijs.”

Leven zonder groei

Mark: “Binnen een kapitalistische economie is groeien hét doel, maar binnen de duurzame gedachte kan groei geen doel op zich zijn. Eigenlijk moeten we gaan voor een leven zonder groei. Dit is een mooie gedachte, maar we moeten tegelijkertijd wel blijven concurreren met andere leasemaatschappijen. Om als bedrijf gezond te blijven én om de toename van elektrische auto’s te stimuleren, is groei nodig. Maar het dient slechts als middel om ons doel te bereiken.”

Florian: “Op dit moment worden er tachtig miljoen benzineauto’s per jaar verkocht. Het aandeel elektrische auto’s op de totale autoverkoop is nog bijzonder klein. Alle groei die wij doormaken, steken we in elektrisch rijden en in de toekomst: zelfrijdende auto’s.”

Bedrijfsethiek

Florian: “Ethiek is een belangrijke kwestie binnen ons bedrijf. Ik wil MisterGreen dit jaar nog B Corp-ready maken. We zijn geïnspireerd geraakt door Dopper die hier al enkele jaren geleden mee is gestart. Het creëert bewustzijn binnen het bedrijf en roept de vraag op: waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? Om diezelfde reden had ik voor de grap een ballenbak gekocht waar je doorheen moest om bij de printer te komen. Dit leverde een soort walk-of-shame op als je wilde printen. Het gaat allemaal om die bewustwording.”

Mark: “We zijn de hele dag bezig met duurzaamheid als het gaat om mobiliteit. Op andere gebieden kunnen we zeker nog meer doen. Maar het hoeft nog niet allemaal perfect. Onze medewerkers hoeven van ons niet vegetarisch te eten. We denken ook dat er meer winst te behalen valt als elk bedrijf een stap voorwaarts maakt, in plaats van te focussen op de details. We moeten groter denken.”

De volle honderd procent geven

Mark: “We zijn niet per definitie op zoek naar jonge mensen, we zijn op zoek naar mensen die impact willen maken. Veel van onze werknemers komen uit de corporate wereld, maar zijn gaan nadenken over wat ze nu écht willen met hun leven. Ze maken uren voor een baas, maar dragen daarmee niets bij aan de maatschappij. Het gaat ons dus niet per se om jonge energie, maar om de drive om iets terug te doen.”

Florian: “We proberen ook manieren te vinden om medewerkers te stimuleren zich voor de volle honderd procent in te zetten. Zo zijn we in 2014 begonnen met het koppelen van een beloning aan de salestargets. We hadden bedacht dat we met Tesla’s naar de Noordkaap zouden rijden als we de targets zouden halen. De salesjongens wisten dat klaar te spelen, dus toen hebben we die reis ook gemaakt. Inmiddels hebben we dat al zes keer gedaan, elke keer met een andere bestemming. Zo reden we de laatste keer door Polen en Tsjechië. Het gaat er dan vooral om hoe je het voor elkaar krijgt om met een elektrisch voertuig zo’n afstand af te leggen. Maar in die week gebeurt er nog veel meer; het is een soort verbroedering van ons bedrijf en onze werknemers.”

Elon Musk is gek

Florian: “We hebben er uiteindelijk voor gekozen om puur en alleen elektrische auto’s te leasen, maar de plug-in modellen waren wel nodig voor de gedragsverandering. Voor veel consumenten was het een te grote stap om meteen voor elektrisch te kiezen. Een belangrijke factor bij de aanschaf van een auto blijkt nog altijd de prijs te zijn. Nu wordt de elektrische auto langzamerhand al wat goedkoper, maar de zelfrijdende auto zal echt het verschil gaan maken. We hebben tien jaar lang iedereen die maar een luisterend oor bood, geprobeerd over te halen om elektrisch te gaan rijden. Het was bijna een soort bandje dat we aan het afspelen waren, steeds hetzelfde verhaal. We stuitten daarbij op veel vooroordelen over elektrisch rijden. Het is te duur, Elon Musk is gek en windmolens hebben te weinig capaciteit.”

Verspilde moeite

Mark: “Ons groene doel gebruiken we volop in onze communicatie om zoveel mogelijk mensen over de streep te trekken. Een hele tijd hebben we geprobeerd om de verkeerde doelgroep te bereiken. De zestigplusser is in onze ogen een lost generation, voor hen moet er een complete mindset-verandering plaatsvinden. We richten ons nu op jonge mensen die nog heel lang op deze aarde moeten leven en van jongs af aan al snappen dat dat niet kan met een benzineauto.”

Mark: “De geschiedenis herhaalt zich. Tesla is al achttien jaar bezig met elektrische auto’s. Daar werd in het begin lacherig over gedaan, want waterstof was de toekomst. Nu gebeurt hetzelfde met de zelfrijdende technologie. Omdat Tesla daar al tijden mee bezig is, wordt het voor andere fabrikanten straks lastig om een inhaalspurt te maken. Alle Tesla’s die ze nu produceren, hebben al een camera. Wanneer de autopilot-functie wordt gebruikt, mogen die gegevens worden gedeeld met Tesla. Dit betekent dat zij al een goed beeld hebben van de infrastructuur en begonnen zijn met het opbouwen van een solide database.”

Florian: “Ons kortetermijndoel is om eind 2024 tienduizend e-auto’s in de lease te hebben. Maar voor de verre toekomst zien we vooral heil in zelfrijdende auto’s. Dit is voor ons een extra reden om te focussen op Tesla, omdat zij hier al een hele tijd mee bezig zijn. De huidige Tesla’s zijn al uitgerust met hard- en software, zodat ze straks gemakkelijk zijn om te schakelen naar zelfrijdende voertuigen. Als het zover is, zal ook de prijs per kilometer drastisch dalen. Dan zal echt iedereen elektrisch gaan rijden.”

LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld

Dit interview is afkomstig uit LiEF, het duurzame vervolg op de bestseller LEF. Wat maakt sommige impactondernemers succesvoller dan andere? Hoe verenigen topondernemers als Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), Merijn Everaarts (Dopper), Martijn Lammers (Lightyear), Michiel Langezaal (Fastned), Maurits Groen (WakaWaka, Kipster) en Henk-Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) groen en poen in hun bedrijf? Mandy Kraakman en Dennis Mensink (beiden Mediatic) voelden bijna dertig ondernemers aan de tand en stuitten op mooie verhalen én inzichten. Schrijver Dennis Mensink en Dopper-oprichter Merijn Everaarts zijn maandag 21 juni te gast tijdens de AM Executive Club om hun inspirerende verhaal te vertellen. 

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier