‘Slimme navigatie is must voor succes elektrisch rijden’

Voor elke EV-rijder dé ideale route bepalen die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Dat is in een notendop wat de initiatiefnemers van Chargetrip hebben ontwikkeld. Volgens mede-oprichter Pieter Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten.

Pieter Waller is een van de vier oprichters van Chargetrip. Vier jaar geleden besloot hij samen met drie compagnons, een uit Nederland en twee uit Zwitserland, om met de slimme navigatieoplossing voor elektrische auto’s aan de slag te gaan. “Een van de medeoprichters woonde in Noorwegen, het EV-land bij uitstek. Maar zodra hij met zijn auto naar Zweden reed, begonnen de problemen. Dat was elektrisch eigenlijk niet te doen. Want hoe bepaal je de route als je niet weet wat je onderweg allemaal tegenkomt? We besloten aan de slag te gaan met het ontwikkelen van ons eigen platform om voor dit probleem een oplossing te verzinnen. Chargetrip ontwikkelt de technologie achter verschillende apps en software voor routeplanning die ingebouwd kan worden in applicaties van autofabrikanten, charge point operators, laadpasaanbieders en fleet operators.” 

Complex

Bij het overstappen naar een elektrische auto komt vaak heel wat meer kijken dan in eerste instantie wordt gedacht. Zo zijn er verschillende stekkers en standaarden, wisselen de laadsnelheden, de prijzen en worden lang niet overal dezelfde betaalmanieren en abonnementen gehanteerd. “Ga je met een auto met verbrandingsmotor op pad, dan is het plannen van een route niet zo’n uitdaging. Zodra het lichtje van de tank begint te knipperen is er immers altijd wel een tankstation in de buurt. Bij een elektrische auto zijn er veel meer uitdagingen, benadrukt Waller. “Wij hebben een algoritme ontwikkeld dat rekening houdt met al deze factoren. Denk aan het energieverbruik van een specifiek model, op een bepaald tijdstip en op een bepaalde route.”

Weer en verkeer

“Ook temperatuur, andere weersomstandigheden, hoogte, drukte op de weg, belading en rijstijl worden meegenomen in deze berekening. En natuurlijk de beschikbaarheid van laadstations onderweg. Zijn ze in gebruik of is er wellicht sprake van een storing? Heb je voorkeur voor een bepaalde aanbieder of heb je een specifiek abonnement? Ook daar wordt rekening mee gehouden. Uiteindelijk rolt er een route uit die volledig is aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder en aan de omstandigheden. En die kan tijdens de rit ook weer veranderen.” Interessant aan de oplossing van Chargetrip is dat geen route hetzelfde is. “Ga je met een Nissan Leaf op pad, dan krijg je een andere route voorgeschoteld dan als je met een Audi E-tron rijdt.”

Gigantische verschillen

Waller verbaast zich vooral over het gemak waarmee geld wordt uitgegeven voor het opladen van elektrische auto’s. “De benzineprijzen zijn op dit moment torenhoog en heel Nederland staat op zijn achterste benen. Maar voor het opladen van een EV worden de prijzen nauwelijks vergeleken. Terwijl hier juist gigantische verschillen zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Het rekensommetje kan er heel anders uitzien, afhankelijk van waar je onderweg laadt. Kortom, het is echt wel belangrijk om dit inzichtelijk te hebben.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet alleen voor particulieren die overstappen op een elektrische auto is het uit financieel oogpunt de moeite om in beeld te hebben hoe het financiële plaatje eruitziet, ook voor bedrijven met een bestelwagenvloot is het een must om dit scherp te hebben. “Je ziet dat steeds meer bedrijven geïnteresseerd zijn in elektrische bestelauto’s, mede aangejaagd door de zero emissiezones die eraan komen. Er wordt gekeken naar de prijzen van de modellen en naar beschikbare subsidiepotjes. Maar uiteindelijk staat of valt de berekening natuurlijk bij de kosten die het laden met zich meebrengt. De marges in de logistieke sector zijn superlaag. Het is dus des te meer van groot belang om in te zetten op slimme routing.”

Continu in ontwikkeling

Inmiddels heeft Chargetrip vier jaar ervaring opgebouwd in de nieuwe wereld van elektrisch rijden. Voor een kleine driehonderd EV-modellen kan inmiddels een specifieke route bepaald worden, die rekening houdt met de eigenschappen van het betreffende model. De EV Routing Engine wordt verkocht als SaaS API (Programming Interfaces for Software-as-a-Service). “Samen met het Norsk Elbilforening – zeg maar de Noorse ANWB – hebben we een EV routeapp gelanceerd in de meest volwassen markt voor elektrische auto’s wereldwijd. Ook de EV routeplanner van de ANWB draait overigens op onze API. We hebben in samenwerking met Porsche de Charge Map gebouwd om rijders te helpen de barrières om over stappen op een EV weg te nemen. In Duitsland is onze oplossing geïntegreerd in de EnBW Mobility + app, van een groot energiebedrijf in Württemberg.”

Nederland is volgens Waller bij uitstek een land dat perfect geschikt is voor elektrische mobiliteit. “In vergelijking met Noorwegen, dat qua percentage EV’s de absolute lijstaanvoerder is wereldwijd, heeft ons land heel wat minder uitdagingen. De afstanden bij ons zijn veel kleiner, de laadpalendichtheid is een stuk groter en de weersomstandigheden zijn veel minder extreem. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je onderweg in Nederland strandt met een lege accu.”

Uitdagingen wegnemen

Chargetrip probeert de uitdagingen die een overstap naar elektrische voertuigen met zich meebrengt, weg te nemen. Fleetmanagers en planners die worstelen met actieradius en laadproblematiek kunnen de oplossing gebruiken om grip te krijgen op hun wagenpark. “Dat valt soms niet mee, met veel verschillende soorten modellen en merken die stuk voor stuk hun eigen eigenschappen hebben. Als een voertuig niet alleen van A naar B moet, maar daarna ook naar C en D, dan wordt het een aardige puzzel. Vooral voor logistieke bedrijven kan dit voor uitdagingen zorgen. Ons platform zorgt ervoor dat het uitvoeren van de ritten probleemloos gaat en dat dit tegen lage kosten gebeurt, waarbij een mix gevonden kan worden tussen openbare laadpunten en laadpalen achter de poort.”

EV-routing gaat volgens Waller steeds belangrijker worden. “Dit zal heel belangrijk worden naarmate steeds meer consumenten en bedrijven overstappen op elektrische auto’s. Een goede oplossing aanbieden voor het bepalen van je route en het onderweg bijladen is in mijn ogen de heilige graal. De markt gaat zich verder ontwikkelen en slimme navigatie zal van groot belang zijn voor het verdere succes van elektrisch rijden wereldwijd.”

Bestelauto Expo Congres:

Pieter Waller is een van de sprekers tijdens het Bestelauto Expo Congres op woensdag 24 november bij Expo Haarlemmermeer. Voor elke EV-rijder dé ideale route bepalen die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Dat is in een notendop wat de initiatiefnemers van Chargetrip hebben ontwikkeld. Volgens mede-oprichter Pieter Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten. Ga voor meer info en registratie naar: www.bestelauto-expo.nl.

‘Slimme navigatie is must voor succes elektrisch rijden’ - Automobielmanagement.nl

‘Slimme navigatie is must voor succes elektrisch rijden’

Voor elke EV-rijder dé ideale route bepalen die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Dat is in een notendop wat de initiatiefnemers van Chargetrip hebben ontwikkeld. Volgens mede-oprichter Pieter Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten.

Pieter Waller is een van de vier oprichters van Chargetrip. Vier jaar geleden besloot hij samen met drie compagnons, een uit Nederland en twee uit Zwitserland, om met de slimme navigatieoplossing voor elektrische auto’s aan de slag te gaan. “Een van de medeoprichters woonde in Noorwegen, het EV-land bij uitstek. Maar zodra hij met zijn auto naar Zweden reed, begonnen de problemen. Dat was elektrisch eigenlijk niet te doen. Want hoe bepaal je de route als je niet weet wat je onderweg allemaal tegenkomt? We besloten aan de slag te gaan met het ontwikkelen van ons eigen platform om voor dit probleem een oplossing te verzinnen. Chargetrip ontwikkelt de technologie achter verschillende apps en software voor routeplanning die ingebouwd kan worden in applicaties van autofabrikanten, charge point operators, laadpasaanbieders en fleet operators.” 

Complex

Bij het overstappen naar een elektrische auto komt vaak heel wat meer kijken dan in eerste instantie wordt gedacht. Zo zijn er verschillende stekkers en standaarden, wisselen de laadsnelheden, de prijzen en worden lang niet overal dezelfde betaalmanieren en abonnementen gehanteerd. “Ga je met een auto met verbrandingsmotor op pad, dan is het plannen van een route niet zo’n uitdaging. Zodra het lichtje van de tank begint te knipperen is er immers altijd wel een tankstation in de buurt. Bij een elektrische auto zijn er veel meer uitdagingen, benadrukt Waller. “Wij hebben een algoritme ontwikkeld dat rekening houdt met al deze factoren. Denk aan het energieverbruik van een specifiek model, op een bepaald tijdstip en op een bepaalde route.”

Weer en verkeer

“Ook temperatuur, andere weersomstandigheden, hoogte, drukte op de weg, belading en rijstijl worden meegenomen in deze berekening. En natuurlijk de beschikbaarheid van laadstations onderweg. Zijn ze in gebruik of is er wellicht sprake van een storing? Heb je voorkeur voor een bepaalde aanbieder of heb je een specifiek abonnement? Ook daar wordt rekening mee gehouden. Uiteindelijk rolt er een route uit die volledig is aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder en aan de omstandigheden. En die kan tijdens de rit ook weer veranderen.” Interessant aan de oplossing van Chargetrip is dat geen route hetzelfde is. “Ga je met een Nissan Leaf op pad, dan krijg je een andere route voorgeschoteld dan als je met een Audi E-tron rijdt.”

Gigantische verschillen

Waller verbaast zich vooral over het gemak waarmee geld wordt uitgegeven voor het opladen van elektrische auto’s. “De benzineprijzen zijn op dit moment torenhoog en heel Nederland staat op zijn achterste benen. Maar voor het opladen van een EV worden de prijzen nauwelijks vergeleken. Terwijl hier juist gigantische verschillen zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Het rekensommetje kan er heel anders uitzien, afhankelijk van waar je onderweg laadt. Kortom, het is echt wel belangrijk om dit inzichtelijk te hebben.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet alleen voor particulieren die overstappen op een elektrische auto is het uit financieel oogpunt de moeite om in beeld te hebben hoe het financiële plaatje eruitziet, ook voor bedrijven met een bestelwagenvloot is het een must om dit scherp te hebben. “Je ziet dat steeds meer bedrijven geïnteresseerd zijn in elektrische bestelauto’s, mede aangejaagd door de zero emissiezones die eraan komen. Er wordt gekeken naar de prijzen van de modellen en naar beschikbare subsidiepotjes. Maar uiteindelijk staat of valt de berekening natuurlijk bij de kosten die het laden met zich meebrengt. De marges in de logistieke sector zijn superlaag. Het is dus des te meer van groot belang om in te zetten op slimme routing.”

Continu in ontwikkeling

Inmiddels heeft Chargetrip vier jaar ervaring opgebouwd in de nieuwe wereld van elektrisch rijden. Voor een kleine driehonderd EV-modellen kan inmiddels een specifieke route bepaald worden, die rekening houdt met de eigenschappen van het betreffende model. De EV Routing Engine wordt verkocht als SaaS API (Programming Interfaces for Software-as-a-Service). “Samen met het Norsk Elbilforening – zeg maar de Noorse ANWB – hebben we een EV routeapp gelanceerd in de meest volwassen markt voor elektrische auto’s wereldwijd. Ook de EV routeplanner van de ANWB draait overigens op onze API. We hebben in samenwerking met Porsche de Charge Map gebouwd om rijders te helpen de barrières om over stappen op een EV weg te nemen. In Duitsland is onze oplossing geïntegreerd in de EnBW Mobility + app, van een groot energiebedrijf in Württemberg.”

Nederland is volgens Waller bij uitstek een land dat perfect geschikt is voor elektrische mobiliteit. “In vergelijking met Noorwegen, dat qua percentage EV’s de absolute lijstaanvoerder is wereldwijd, heeft ons land heel wat minder uitdagingen. De afstanden bij ons zijn veel kleiner, de laadpalendichtheid is een stuk groter en de weersomstandigheden zijn veel minder extreem. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je onderweg in Nederland strandt met een lege accu.”

Uitdagingen wegnemen

Chargetrip probeert de uitdagingen die een overstap naar elektrische voertuigen met zich meebrengt, weg te nemen. Fleetmanagers en planners die worstelen met actieradius en laadproblematiek kunnen de oplossing gebruiken om grip te krijgen op hun wagenpark. “Dat valt soms niet mee, met veel verschillende soorten modellen en merken die stuk voor stuk hun eigen eigenschappen hebben. Als een voertuig niet alleen van A naar B moet, maar daarna ook naar C en D, dan wordt het een aardige puzzel. Vooral voor logistieke bedrijven kan dit voor uitdagingen zorgen. Ons platform zorgt ervoor dat het uitvoeren van de ritten probleemloos gaat en dat dit tegen lage kosten gebeurt, waarbij een mix gevonden kan worden tussen openbare laadpunten en laadpalen achter de poort.”

EV-routing gaat volgens Waller steeds belangrijker worden. “Dit zal heel belangrijk worden naarmate steeds meer consumenten en bedrijven overstappen op elektrische auto’s. Een goede oplossing aanbieden voor het bepalen van je route en het onderweg bijladen is in mijn ogen de heilige graal. De markt gaat zich verder ontwikkelen en slimme navigatie zal van groot belang zijn voor het verdere succes van elektrisch rijden wereldwijd.”

Bestelauto Expo Congres:

Pieter Waller is een van de sprekers tijdens het Bestelauto Expo Congres op woensdag 24 november bij Expo Haarlemmermeer. Voor elke EV-rijder dé ideale route bepalen die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Dat is in een notendop wat de initiatiefnemers van Chargetrip hebben ontwikkeld. Volgens mede-oprichter Pieter Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten. Ga voor meer info en registratie naar: www.bestelauto-expo.nl.