Europese autofabrikanten: laden elektrische auto gaat te traag

Europa heeft te kampen met een drastisch tekort aan laadpunten en ze zijn ook nog eens te traag. Die waarschuwing komt van de Europese autokoepel Acea aan de vooravond van de behandeling van de Alternative Fuels Infrastructure Regulation ofwel de Verordening betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.

Van de 225.000 openbare laadpunten die er momenteel in de EU zijn, zijn er slechts 25.000 geschikt voor snelladen. ‘Met andere woorden, een krappe één van de negen Europese laadpunten is een snellader met een capaciteit van meer dan 22 kW. Bij de andere laadpunten gaat het in veel gevallen om normale, laag-capaciteit stopcontacten. Een elektrische auto daar opladen kan de hele nacht duren terwijl dat bij een snellader tot minder dan een uur wordt teruggebracht.’

Gedoe

‘’Om meer burgers er van te overtuigen om op elektrisch over te stappen moeten we al dat gedoe dat gepaard gaat met laden uit de weg ruimen,’’ aldus de Nederlandse directeur-generaal Eric-Mark Huitema. “Mensen moeten een overvloed aan laders in hun dagelijkse omgeving zien en die laadpunten moeten snel en gemakkelijk in het gebruik zijn, zonder te hoeven wachten in lange rijen. Laden moet net zo makkelijk en eenvoudig zijn als tanken vandaag de dag is. Helaas is het AFIR-voorstel bij lange na niet ambitieus genoeg om dat doel te bereiken. Bovendien loopt het volstrekt niet parallel met de voorgestelde nieuwe doelstellingen voor de auto.’’

Lees ook:
Nederland koploper in Europese Unie op het gebied van laadpalen

Europese autofabrikanten: laden elektrische auto gaat te traag - Automobielmanagement.nl

Europese autofabrikanten: laden elektrische auto gaat te traag

Europa heeft te kampen met een drastisch tekort aan laadpunten en ze zijn ook nog eens te traag. Die waarschuwing komt van de Europese autokoepel Acea aan de vooravond van de behandeling van de Alternative Fuels Infrastructure Regulation ofwel de Verordening betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.

Van de 225.000 openbare laadpunten die er momenteel in de EU zijn, zijn er slechts 25.000 geschikt voor snelladen. ‘Met andere woorden, een krappe één van de negen Europese laadpunten is een snellader met een capaciteit van meer dan 22 kW. Bij de andere laadpunten gaat het in veel gevallen om normale, laag-capaciteit stopcontacten. Een elektrische auto daar opladen kan de hele nacht duren terwijl dat bij een snellader tot minder dan een uur wordt teruggebracht.’

Gedoe

‘’Om meer burgers er van te overtuigen om op elektrisch over te stappen moeten we al dat gedoe dat gepaard gaat met laden uit de weg ruimen,’’ aldus de Nederlandse directeur-generaal Eric-Mark Huitema. “Mensen moeten een overvloed aan laders in hun dagelijkse omgeving zien en die laadpunten moeten snel en gemakkelijk in het gebruik zijn, zonder te hoeven wachten in lange rijen. Laden moet net zo makkelijk en eenvoudig zijn als tanken vandaag de dag is. Helaas is het AFIR-voorstel bij lange na niet ambitieus genoeg om dat doel te bereiken. Bovendien loopt het volstrekt niet parallel met de voorgestelde nieuwe doelstellingen voor de auto.’’

Lees ook:
Nederland koploper in Europese Unie op het gebied van laadpalen