Zeewolde subsidieert kabelgoten voor EV’s

De gemeente Zeewolde gaat subsidie verlenen voor de aanleg van een particuliere kabelgoot in de stoep. Daarmee kunnen Zeewoldenaren hun elektrische auto voor hun woning opladen zonder dat een stroomkabel op de stoep ligt.

Dat meldt Omroep Flevoland. De bewoner kan de laadkabel van de auto zelf in de goot leggen en na het opladen opruimen. De gemeente plaatst de speciale tegel en blijft daar ook eigenaar van. De helft van de kosten van de proef betaalt de gemeente, de andere helft betaalt de aanvrager. Voor de proef stelt de gemeente 10.000 euro beschikbaar. Daarvan kunnen zo’n 60 kabelgoten worden aangelegd.

Stoep

Vereiste is wel dat men een laadpaal moet hebben op eigen terrein en dat het parkeervak voor het huis ook direct aan de stoep grenst. Daarnaast moet de dichtstbijzijnde openbare laadpaal verder dan 100 meter van de woning staan. Wie kan opladen op een eigen oprit komt niet in aanmerking. De gemeente wil op deze manier het opladen van auto’s makkelijker maken in woonwijken. Hierdoor moet de stoep ook veiliger worden, doordat er geen kabel ligt waar mensen over kunnen struikelen.

Lees ook:
‘Veel te weinig laadpalen gepland in Europa’

Zeewolde subsidieert kabelgoten voor EV’s - Automobielmanagement.nl

Zeewolde subsidieert kabelgoten voor EV’s

De gemeente Zeewolde gaat subsidie verlenen voor de aanleg van een particuliere kabelgoot in de stoep. Daarmee kunnen Zeewoldenaren hun elektrische auto voor hun woning opladen zonder dat een stroomkabel op de stoep ligt.

Dat meldt Omroep Flevoland. De bewoner kan de laadkabel van de auto zelf in de goot leggen en na het opladen opruimen. De gemeente plaatst de speciale tegel en blijft daar ook eigenaar van. De helft van de kosten van de proef betaalt de gemeente, de andere helft betaalt de aanvrager. Voor de proef stelt de gemeente 10.000 euro beschikbaar. Daarvan kunnen zo’n 60 kabelgoten worden aangelegd.

Stoep

Vereiste is wel dat men een laadpaal moet hebben op eigen terrein en dat het parkeervak voor het huis ook direct aan de stoep grenst. Daarnaast moet de dichtstbijzijnde openbare laadpaal verder dan 100 meter van de woning staan. Wie kan opladen op een eigen oprit komt niet in aanmerking. De gemeente wil op deze manier het opladen van auto’s makkelijker maken in woonwijken. Hierdoor moet de stoep ook veiliger worden, doordat er geen kabel ligt waar mensen over kunnen struikelen.

Lees ook:
‘Veel te weinig laadpalen gepland in Europa’