In het eerste halfjaar van 2006 nam de hoeveelheid vergeleken met 2005 af met 369 voertuigen of 5,4 procent. Woordvoerder Werner Postma van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) verklaart dat sinds 1995 het aantal diefstallen is gehalveerd. Toch gaat het niet echt goed want de diefstal van het aantal jonge voertuigen nam het afgelopen half jaar toe met 145 auto’s oftewel ruim twaalf procent. Een derde gedeelte van deze auto’s is maar teruggevonden. Postma weet dat professionele bendes zich op deze voertuigen richten. Na de diefstal strippen de criminelen de auto’s en verkopen vervolgens de onderdelen. Microdots vormen de oplossing. De autobezitter laat de onderdelen van zijn auto met de in spuitbussen verpakte microdots markeren. Die maken het mogelijk de herkomst van de afzonderlijke onderdelen te herleiden. Postma verwacht volgend jaar de grootschalige introductie van de microdots op de Nederlandse markt. Daarnaast hoopt AVc dat ook andere partijen initiatieven nemen. De politie in bepaalde regio’s zou te weinig actie ondernemen om de diefstal van jonge voertuigen aan te pakken. En een aantal verzekeraars laat de teugels vieren: zo bestaan er weer polissen met een aantal jaren nieuwwaardeverzekering en zijn de eisen voor voertuigvolgsystemen soms minder hard. En garages en verhuurbedrijven maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden om de identiteit van de klant te controleren. Postma: “De aandacht voor voertuigcriminaliteit mag niet verslappen want criminelen maken daar onmiddellijk gebruik van.” (GS)