Ruim veertig procent van a lle vestigingen van importeurscontractanten met een sales- en/of aftersalescontract deden aan de schriftelijke enquête mee. Dat maakt het onderzoek redelijk betrouwbaar. De relatie met de Volvo-importeur wordt met een gemiddeld waarderingscijfer van 7,7 beoordeeld. Dat is best hoog, want in zijn algemeenheid beoordelen merkdealers de relatie met hun importeurs met een cijfer van 6,1, zo blijkt uit het onderzoek. Suzuki staat net als vorig jaar op de tweede plaats, overigens met een aanzienlijk herstel (7,5 ten opzichte van 7,0 in 2005). Derde is Land Rover (7,3). In totaal gingen 21 merken erop vooruit en 11 erop achteruit in de algemene waardering. Die is met een 6,1 een tiende procent gestegen in vergelijking met 2005. Maar in detail is het beeld minder rooskleurig: slechts vijf stellingen in het onderzoek scoren beter dan vorig jaar en maar liefst 24 scoren lager. Dit jaar is ook weer gevraagd naar de mening over de standards. Exact een kwart geeft aan dat de sales-standards verzwaard zijn, tweederde vindt dat ze gelijk zijn gebleven en acht procent neemt een versoepeling waar. De after sales-standards vertonen een vergelijkbaar beeld met een iets grotere nadruk op ‘gelijk gebleven’. Ondanks dat meer dealers een verzwaring dan een versoepeling in de standards ervaren, is er toch een positieve kentering te constateren. In 2005 werden de standards nog door 33 procent als verzwaard ervaren tegenover 25 procent nu. Hoog gewaardeerd Staat van nieuwe auto’s bij aflevering Bestelprocedure van onderdelen Bereikbaarheid via internet Verbeterpunten Hoogte van marges en bonussen voor verkoop nieuw Kosten voor technische opleidingen Kosten voor commerciële opleidingen Bemoedigend Inbreng bij beslissingen Duidelijkheid in de marge- / bonusstructuur verkoop nieuw Duidelijkheid in de marge- / bonusstructuur onderdelen Grootste achteruitgang Levertijd van nieuwe auto’s Ondersteuning gebruiktewagenprogramma Afspraken multimerkstrategie Meer over dit onderwerp in Automobiel Management 22 van 15 december.