LPG-inbouw daalt ruim twintig procent

Leek de LPG-inbouw na de aanzienlijke groei in 2006 weer helemaal op de weg terug, in 2007 stellen de cijfers juist teleur: min 21 procent tot en met oktober.

Ging het vorig jaar nog om 14.501 klussen in de eerste tien maanden, dit jaar stopt de teller bij 11.445, zo blijkt uit gegevens van VWE, bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie. VWE vermoedt dat de combinatie van verlies van bagageruimte en de hogere wegenbelasting LPG de das omdoet. Vooral in de maanden juli (-39 procent), augustus (-32 procent) en april (-28 procent) was het een slappe bedoening. Geen enkele maand deed het in 2007 even goed of beter dan dezelfde periode vorig jaar. Minst slecht gevuld was de orderportefeuille in juni, met een teruggang van ‘slechts’ negen procent. De ruim elfduizend installaties die tot en met oktober werden ingebouwd, verdwenen volgens VWE vooral in extra grote uitvoeringen van MPV’s à la de Grand Scénic en in stationwagons. Bijna een op de vijf inbouworders is voor auto’s van Renault. Op gepaste afstand volgen Citroën (7,5 procent) en Volvo (7,3 procent). De topdrie bij de modellen is honderd procent een Renault-aangelegenheid, met achtereenvolgens de Scénic, Mégane Grand Tour en Grand Scénic. Diezelfde volgorde was er vorig jaar ook al, zij het dat toen de nummers twee en drie omgekeerd waren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

LPG-inbouw daalt ruim twintig procent - Automobielmanagement.nl

LPG-inbouw daalt ruim twintig procent

Leek de LPG-inbouw na de aanzienlijke groei in 2006 weer helemaal op de weg terug, in 2007 stellen de cijfers juist teleur: min 21 procent tot en met oktober.

Ging het vorig jaar nog om 14.501 klussen in de eerste tien maanden, dit jaar stopt de teller bij 11.445, zo blijkt uit gegevens van VWE, bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie. VWE vermoedt dat de combinatie van verlies van bagageruimte en de hogere wegenbelasting LPG de das omdoet. Vooral in de maanden juli (-39 procent), augustus (-32 procent) en april (-28 procent) was het een slappe bedoening. Geen enkele maand deed het in 2007 even goed of beter dan dezelfde periode vorig jaar. Minst slecht gevuld was de orderportefeuille in juni, met een teruggang van ‘slechts’ negen procent. De ruim elfduizend installaties die tot en met oktober werden ingebouwd, verdwenen volgens VWE vooral in extra grote uitvoeringen van MPV’s à la de Grand Scénic en in stationwagons. Bijna een op de vijf inbouworders is voor auto’s van Renault. Op gepaste afstand volgen Citroën (7,5 procent) en Volvo (7,3 procent). De topdrie bij de modellen is honderd procent een Renault-aangelegenheid, met achtereenvolgens de Scénic, Mégane Grand Tour en Grand Scénic. Diezelfde volgorde was er vorig jaar ook al, zij het dat toen de nummers twee en drie omgekeerd waren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding