Bij een totale productietoename van 6,2 procent in de 27 landen samen daalde onze productie met liefst 13,1 procent. Vooral de Nederlandse productie van personenauto’s is, door het stopzetten van de Smart-fabricage in Born, sterk verminderd.

Daarentegen draait de productie van vrachtwagen bij DAF (Eindhoven) en Scania (Zwolle) op volle toeren – zo zeer zelfs dat in 2007 voor het eerst sinds jaren meer trucks (77.074 stuks) dan personenauto’s (61.912 stuks) in ons land werden gemaakt. Dit blijkt uit analyses van bureau Aumacon.

In Europa werden in 2007 ruim 23,8 miljoen voertuigen geproduceerd, verdeeld over 20,2 miljoen personenauto’s en 3,6 miljoen trucks. Dit dekte vrij nauwkeurig de Europese vraag, aangezien vorig jaar in ons werelddeel bijna 19,2 miljoen auto’s en 3,7 miljoen vrachtwagens werden verkocht. Nederland is inmiddels in omvang de twintigste producent en moet landen als Portugal, Oezbekistan en Slovenië voor laten gaan. Aan de vraagkant is ons land de achtste afnemer, direct na België en krap voor Turkije.

Duitsland produceerde verreweg het grootste exportoverschot. Tegenover een binnenlandse vraag van een kleine 3,5 miljoen voertuigen stond een totaalfabricage van 6,2 miljoen voertuigen. Opvallend zijn ook de cijfers voor Rusland: de productie steeg daar in 2007 met tien procent, naar een volume van ruim 1,6 miljoen stuks. De binnenlandse vraag klom maar liefst 29 procent naar ruim 2,7 miljoen stuks. In verkoop staan de Russen nu op plaats vier in Europa, waarmee ze grote autolanden als Frankrijk en Spanje inmiddels voorbij zijn. De verwachting is dat Rusland dit jaar al gaat klimmen naar plek twee, om vervolgens de achtervolging op Duitsland in te zetten.