In het eerste halve jaar van 2008 werden 51.687 bestelwagens (gvw < 3.500 kg) geregistreerd. Ten opzichte van dezelfde periode in 2007 (44.994 stuks) is dat een plus van 14,9 procent. De maand juni 2008 laat een groei zien van zeven procent, in deze maand zijn 8.192 bestelwagens op kenteken gezet ten opzichte van 7.658 stuks in juni 2007.

 

In de eerste zes maanden zijn verder 11.018 trucks (gvw > 3,5 ton) geregistreerd; 2.742 stuks meer dan in de eerste zes maanden van 2007 (8.276). Dat is een stijging van 33,1 procent. In juni 2008 zijn 1.463 trucks op kenteken gezet, een lichte groei ten opzichte van juni 2007 (1.441 stuks).

 

De transportsector kiest massaal voor schone en zuinige voertuigen. Dat blijkt onder meer uit de subsidieaanvragen voor Euro 5-trucks, samen met de extra schone EEV (Enhanced Environment friendly Vehicle) de meest milieuvriendelijke categorie trucks. In het eerste halfjaar van 2007 werd er 1.164 keer subsidie aangevraagd voor de aanschaf van Euro 5- trucks. In de eerste helft van dit jaar worden dat er naar schatting circa vijfduizend, aldus subsidieverstrekker SenterNovem. Volgens RAI Vereniging en Bovag zijn de opvallende truckverkoopcijfers, met een plus van 33 procent, mede veroorzaakt door de wijziging van het subsidieregime. In de eerste drie maanden werd per voertuig (> 225 kW) nog 2.500 euro uitbetaald. Na die datum is het subsidiebedrag verlaagd naar 500 euro, voor voertuigen die definitief zijn gekentekend vanaf 1 april 2008.

 

Met de invoering van de Euro V-norm worden trucks een stuk schoner. Zo is de emissie van stikstofoxide met zo’n 43 procent teruggebracht tot 2,0 gram/kWh. De Euro V-norm is vanaf 1 oktober volgend jaar verplicht voor nieuwe trucks.