Rusland verslaat Duitsland in autoverkopen

De Russische automarkt groeit explosief, zo concludeert PricewaterhouseCoopers in een recente marktanalyse. Sterker, Rusland is nu de grootste afzetmarkt geworden en zal nog bijna twee keer zo groot worden.

In de eerste helft van 2008 nam het wagenpark met 41 procent toe ten opzichte van diezelfde periode in 2007. In totaal verschenen 1.645.000 verse auto’s op de Russische wegen. Rusland is daarmee plotseling de grootste afzetmarkt voor auto’s in Europa en passeert Duitsland. Lange tijd stond Duitsland onbedreigd aan kop. Maar onze oosterburen bleven de eerste helft steken op 1.630.000 auto’s, vijftienduizend auto minder dan Rusland. Rusland is bezig aan een overduidelijke inhaalslag en het einde is nog niet in zicht. Naar verwachting van PwC komt het totaal voor 2008 uit op 3,6 tot 3,8 miljoen. Die groei zet explosief door tot een piek van zes miljoen auto’s in 2014, terwijl de aantallen in Duitsland in die periode nagenoeg gelijk blijven.

De cijfers over de eerste helft van 2008 laten zien dat de Rus vooral gek is op buitenlandse auto’s. De geïmporteerde auto’s en in Rusland gebouwde westerse modellen zijn het populairst. Uit die laatste categorie zijn vooral de Ford Focus, Dacia Logan en Hyundai Accent verkoophits. Maar ook de verkoop van eigen auto’s als Lada groeide met bijna een derde, zo nam ook de import van gebruikte exemplaren met ruim een kwart toe. De toename van het Russische wagenpark resulteert eveneens in een sterk aanzwellende vraag naar autodelen.

In 2008 zal de vraag naar onderdelen voor zowel Russische als westerse auto’s uitkomen op een totale waarde van dertig biljoen dollar, in 2012 zijn diezelfde onderdelen goed voor een omzet van 52 biljoen dollar.

 

Rusland verslaat Duitsland in autoverkopen - Automobielmanagement.nl

Rusland verslaat Duitsland in autoverkopen

De Russische automarkt groeit explosief, zo concludeert PricewaterhouseCoopers in een recente marktanalyse. Sterker, Rusland is nu de grootste afzetmarkt geworden en zal nog bijna twee keer zo groot worden.

In de eerste helft van 2008 nam het wagenpark met 41 procent toe ten opzichte van diezelfde periode in 2007. In totaal verschenen 1.645.000 verse auto’s op de Russische wegen. Rusland is daarmee plotseling de grootste afzetmarkt voor auto’s in Europa en passeert Duitsland. Lange tijd stond Duitsland onbedreigd aan kop. Maar onze oosterburen bleven de eerste helft steken op 1.630.000 auto’s, vijftienduizend auto minder dan Rusland. Rusland is bezig aan een overduidelijke inhaalslag en het einde is nog niet in zicht. Naar verwachting van PwC komt het totaal voor 2008 uit op 3,6 tot 3,8 miljoen. Die groei zet explosief door tot een piek van zes miljoen auto’s in 2014, terwijl de aantallen in Duitsland in die periode nagenoeg gelijk blijven.

De cijfers over de eerste helft van 2008 laten zien dat de Rus vooral gek is op buitenlandse auto’s. De geïmporteerde auto’s en in Rusland gebouwde westerse modellen zijn het populairst. Uit die laatste categorie zijn vooral de Ford Focus, Dacia Logan en Hyundai Accent verkoophits. Maar ook de verkoop van eigen auto’s als Lada groeide met bijna een derde, zo nam ook de import van gebruikte exemplaren met ruim een kwart toe. De toename van het Russische wagenpark resulteert eveneens in een sterk aanzwellende vraag naar autodelen.

In 2008 zal de vraag naar onderdelen voor zowel Russische als westerse auto’s uitkomen op een totale waarde van dertig biljoen dollar, in 2012 zijn diezelfde onderdelen goed voor een omzet van 52 biljoen dollar.