Grijs blijft niettemin ongenaakbaar aan kop, op bijna vier van de tien nieuwe auto’s (38,8 procent) is een grijstint gespoten. Zwart wint een beetje terrein en volgt met 29,8 procent van alle nieuwe auto’s. ‘Liefhebberskleuren’ als groen, oranje en paars raken uit de gratie.

 

De lakfabrikanten zagen het natuurlijk al langer aankomen. DuPont ging zelfs zo ver dat men eind vorig jaar voorspelde dat wit het grijs en zwart zou gaan verdringen. Wit moest – aldus deze kleurmengers – vooral gezien worden als een modestatement, een teken van goede smaak. Het zijn dan ook vooral ‘vrouwenauto’s’ die voor de witte opmars zorgen. Zo wordt de nieuwe Fiat 500 voor een belangrijk deel (35 procent) in wit verkocht. Sterker nog, de 500 (die voor tweederde door vrouwen gekocht wordt) is nu al ‘marktleider’ in het witte segment. Andere (vrouwen)auto’s die vaak in wit de deur uitgaan zijn de Mini en z’n Japanse kopie, de Suzuki Swift.

 

 

Autokleuren (nieuwe auto’s)

 

 

 

 

periode: januari t/m juni

 

 

 

 

2008

2007

% +/-

1

 Grijs

116.872

118.638

-1,5%

2

 Zwart

89.529

87.182

+2,7%

3

 Blauw

45.179

46.991

-3,9%

4

 Rood

17.206

15.100

+13,9%

5

 Wit

10.037

5.372

+86,8%

6

 Beige

7.081

6.618

+7,0%

7

 Groen

3.866

4.984

-22,4%

8

 Bruin

3.111

2.703

+15,1%

9

 Oranje

3.007

3.221

-6,6%

10

 Geel

2.032

1.974

+2,9%

11

 Paars

972

1.203

-19,2%

12

 Crème

146

22

+563,6%

 

Total

300.328

295.209

+1,7%

 

 

 

 

 

 

Bron: RDC; bewerking: AUMACON