Bij de tien belangrijkste criteria die potentiële autokopers hanteren om een beslissing te nemen, hebben er vier te maken met infotainment, zoals usb-poorten, handsfree bellen en draagbare muziekapparatuur. Ook de stijgende brandstofprijzen zijn steeds vaker doorslaggevend bij de aankoopbeslissing van de potentiële autokoper.

Uit het onderzoek van GfK blijkt dat dertig procent aangeeft bij de aankoop van nieuw blik van omvang en type te zullen veranderen. Slechts achttien procent van de kandidaat-kopers gaf aan zich niet te laten beïnvloeden door de brandstofprijs. Bij de eigenaars van luxe-auto’s zegt veertig procent een lagere benzinekwaliteit te zullen tanken dan door de fabrikant wordt aanbevolen. Ongeveer 38 procent van alle potentiële kopers geeft bovendien aan de prestaties van de auto ondergeschikt te maken aan het brandstofverbruik. Drie jaar geleden gaf slechts 23 procent de voorkeur aan energiezuinigheid.

Wat alternatieve energiebronnen betreft, zijn bij de Amerikanen de hybride auto’s het meest populair. Bijna driekwart van alle potentiële kopers zegt enige kennis te hebben van de hybride technologie. Bijna zestig procent van alle ondervraagden zegt te overwegen om bij een volgende aankoop te kiezen voor een hybride exemplaar die gemiddeld drieduizend dollar meer kost dan een traditionele versie. Bovendien zegt een groot gedeelte van de ondervraagden geïnteresseerd te zijn in extra opties die het brandstofverbruik kunnen beperken, zoals het afsluiten van cylinders en nieuwe turbo- systemen. (bron:express.be)