Het gaat om een bedrag aan leningen tussen de 25 en vijftig miljoen dollar. Door de snel inzakkende vraag naar grote wagens kampen de Grote Drie met steeds grotere problemen. Of Washington de portemonnee trekt, moet de komende weken blijken.

Ook in augustus moesten de fabrikanten op de thuismarkt erg slechte verkoopcijfers noteren. Zo scoorde Ford 26,5 procent lager dan in augustus 2007 en moest General Motors 20,3 procent inleveren. De Duitse fabrikanten deden het op de Amerikaans markt verhoudingsgewijs een stuk beter en zagen zelfs kans hun marktaandeel vergroten.

Ford liep vooral weer klappen op bij de verkoop van pick-ups (-32 procent). Toyota daalde in totaal 3,4 procent, hetgeen ook bij de Japanners vooral te wijten was aan de pick-ups, die het 17,6 procent slechter deden. Die afname werd voor een groot deel gecompenseerd door de twintig procent beter verkopende Yaris.

Volgens het Verband der Automobilindustrie (VDA) konden de Duitse fabrikanten hun gezamenlijke marktaandeel over de eerste acht maanden licht verhogen, tot 6,4 procent. Ze verkochten circa een procent meer auto’s, zij het dat de verkoop in augustus met twee procent terugliep.

Börse Online meldt dat Honda op de Amerikaanse markt Chrysler van de derde plaats heeft verdrongen. De al bijna een jaar dalende marktaandelen van de drie grote Amerikaanse autofabrikanten spelen zowel de Japanse als Koreaanse concurrentie in de kaart. Het gezamenlijke aandeel van de Aziaten is inmiddels met ruim vijf procent gestegen – tot 47,3 procent.