Dat blijkt uit onderzoek van Wegener Direct Marketing onder honderdduizend consumenten, zo meldt autointernationaal.nl. Het is veel minder dan in 2006, toen uit een vergelijkbaar onderzoek bleek dat zestig procent van de autokopers zijn eigen merk trouw bleef. Toyota is koploper qua klantentrouw, althans bij particuliere rijders. In totaal is 61 procent van de klanten van dit merk niet van plan om te switchen.

BMW en in iets mindere mate Volvo en Volkswagen zitten Toyota op de hielen. Dat het met name merken zijn met een bovengemiddeld goed kwaliteitsimago, die hoog scoren qua klantentrouw, is niet verwonderlijk. Prijs is voor de klanten van deze merken niet doorslaggevend, terwijl kopers die met een prijsstunt gelokt zijn net zo makkelijk weer vertrekken als een concurrerend merk een scherpe actie houdt. Audi, Opel, Honda, Skoda, Mazda, Peugeot, Mercedes-Benz en Citroën kennen ook een bovengemiddeld grote klantentrouw onder particulieren. Ford zit precies op het gemiddelde en merken als Renault, Nissan, Fiat, Suzuki, Seat, Kia, Hyundai, Daihatsu en Mitsubishi zien bovengemiddeld veel klanten weer vertrekken. Hier zitten inderdaad de actiemerken tussen. Met name Toyota laat als volumemerk zien dat het ook anders kan. Overigens daalt ook bij dit label de klantentrouw: in 2005 koos 75 procent van de Toyota-rijders bij aanschaf van een nieuwe auto wederom voor hetzelfde merk, nu is dat dus gedaald naar 61.

 

In het zakelijke segment staan Audi en Volvo bovenaan met een trouwheid percentage van meer dan vijftig procent. BMW, Mercedes-Benz, Ford en Volkswagen doen het ook beter dan gemiddeld, maar Toyota, Opel, Citroën, Renault en Peugeot kennen relatief weinig trouwe zakelijke rijders. Een benedengemiddelde klantentrouw kan overigens niet alleen worden verklaard door het ontbreken van de juiste actie op het juiste moment of door slechte ervaringen met het merk. Ook de modellenpolitiek speelt een rol. Een weinig constante modellenpolitiek lijkt vooral Mitsubishi parten te spelen, die in dit onderzoek de rode lantaarn draagt met slechts 26 procent trouwe klanten.