Dit blijkt uit cijfers van RDC. Brancheverenigingen hielden voor dit jaar rekening met een daling van de afzet van zo’n acht procent tot een jaarvolume van 74 duizend. Maar zoals het er nu uitziet, zullen er dit jaar aanzienlijk meer dan de 81 duizend bestelauto’s van 2007 verkocht worden. Een eindresultaat van zo’n 85 duizend lijkt haalbaar, waarmee het niveau van 2004 weer benaderd wordt. 2004 was het beste bestelautojaar sinds 2001.
Niet alleen de verkoop van nieuwe bestelauto’s zit in de lift, ook de afzet van bestelauto-occasions groeit dit jaar. Met name de handel in zeer oude bestelauto’s (ouder dan vijftien jaar) floreert. Voor jonge occasions (twee tot drie jaar) is de animo daarentegen aan het verminderen. Ongeacht de ouderdom van de bestelauto heeft de markt een duidelijke merkenvoorkeur: Volkswagen is met stip de nummer één, op afstand gevolgd door Mercedes-Benz waarna de Franse en de andere Duitse merken volgen. Japanse en Koreaanse merken blijven een bescheiden rol spelen in de bestelautomarkt.
Verkoop bestelauto’s – nieuw (januari t/m september 2008)
|
|
2008 |
2007 |
% +/- |
m.a. 2008 |
1 |
Volkswagen |
19.791 |
19.421 |
+1,9% |
27,94% |
2 |
Mercedes-Benz |
8.901 |
8.679 |
+2,6% |
12,57% |
3 |
Renault |
8.050 |
6.672 |
+20,7% |
11,37% |
4 |
Opel |
7.226 |
6.786 |
+6,5% |
10,20% |
5 |
Ford |
6.897 |
6.520 |
+5,8% |
9,74% |
6 |
Peugeot |
4.245 |
3.676 |
+15,5% |
5,99% |
7 |
Citroën |
3.929 |
2.980 |
+31,8% |
5,55% |
8 |
Fiat |
3.770 |
3.227 |
+16,8% |
5,32% |
9 |
Iveco |
1.862 |
1.667 |
+11,7% |
2,63% |
10 |
Toyota |
1.410 |
1.372 |
+2,8% |
1,99% |
|
totale markt (nieuw) |
70.831 |
64.779 |
+9,3% |
|
Verkoop bestelauto’s – occasions (januari t/m september 2008) (B2C en C2C) |
|||||
|
|
2008 |
2007 |
% +/- |
m.a. 2008 |
1 |
Volkswagen |
26.591 |
24.670 |
+7,8% |
19,20% |
2 |
Mercedes-Benz |
16.696 |
15.280 |
+9,3% |
12,05% |
3 |
Opel |
11.412 |
10.972 |
+4,0% |
8,24% |
4 |
Ford |
11.304 |
11.412 |
-0,9% |
8,16% |
5 |
Renault |
11.138 |
9.925 |
+12,2% |
8,04% |
6 |
Peugeot |
9.338 |
8.791 |
+6,2% |
6,74% |
7 |
Citroën |
8.799 |
7.806 |
+12,7% |
6,35% |
8 |
Fiat |
8.253 |
8.763 |
-5,8% |
5,96% |
9 |
Hyundai |
4.503 |
4.878 |
-7,7% |
3,25% |
10 |
Nissan |
4.383 |
4.520 |
-3,0% |
3,16% |
|
totale markt (gebruikt) |
138.499 |
132.835 |
+4,3% |
|
m.a.= marktaandeel
Bron: RDC; bewerking: AUMACON