Vooral grotere modellen, zoals mpv’s en suv’s, krijgen het moeilijk. Daarnaast zullen dieselauto’s verder uit de gratie raken: – 13,9 procent. Hybride modellen echter staat in 2009 een plus van bijna 78 procent te verwachten. Door het snel stijgende aanbod en het scala van fiscale extra’s zal volgend jaar één op de twintig nieuwe auto’s een verbrandings- plus elektroaandrijving hebben.

De dalende nieuwverkoop is een gevolg van de kredietcrisis en de stagnatie van de economische groei en het daarmee samenhangende geringere vertrouwen onder consumenten en bedrijven. Uit eerder onderzoek van onder meer ING is al gebleken dat het ritme van op- en neergang in de autosector sterke gelijkenis heeft met de economische cyclus.

Bijkomend negatief aspect voor de Nederlandse autoverkopen van 2009 is volgens Aumacon dat juist auto’s uit het slechte jaar 2005 (465 duizend nieuwverkopen) voor vervanging aan de beurt komen. Bovendien beleeft de occasionmarkt – door een slechte aansluiting tussen vraag en aanbod – slechte tijden, waardoor voorraden toenemen. Daarnaast komt de winstgevendheid van veel autodealers extra onder druk te staan gezien de marktbrede voorkeur naar kleinere modellen, die voor de branche minder winstgevend zijn.

Hier kunt u een onderverdeling vinden van de prognose naar brandstofsoort, afnemersegment en modelsegment.