In beide gevallen is het cumulatieve beeld (na tien maanden) echter nog wel positief. De autoverkopen staan dit jaar nog precies één procent in de plus, de bestelautomarkt staat zelfs op 7,7 procent winst. De vrachtwagensector onttrekt zich volledig aan de economische somberte, de verkopen in oktober lagen 14,6 procent hoger dan vorig jaar, cumulatief is de voorsprong op 2007 liefst 22,3 procent.

Met deze cijfers in handen ontstaat al een aardig zicht op het eindresultaat voor 2008. Volgens Aumacon stevent de personenautomarkt af op zo’n 507 duizend eenheden, de bestelautomarkt gaat richting 85 duizend eenheden en de hcv-markt (trucks, kranen en bussen tezamen) zou wel eens de twintigduizendgrens kunnen halen. Allemaal resultaten die variërend van enigszins (hcv) tot ver boven (lcv) de aanvankelijke verwachtingen van de brancheverenigingen liggen.

Van alle merken wist Volkswagen in oktober zowel bij de personenauto’s als bij de bestelauto’s het beste verkoopresultaat te boeken. Toch gaat het dit jaar bij Volkswagen bepaald niet van een leien dakje: in beide productsegmenten staat het merk dit jaar op ruim zeven procent marktaandeelverlies. Bij de personenauto’s zit vooral Ford in de achtervolging, in het bussensegment knagen zowel Mercedes-Benz als Renault wat nadrukkelijker aan de positie van de (overigens nog steeds soevereine) marktleider. In de truckmarkt behoort de marktleider – DAF – zelfs tot de grootste winnaars, het merk heeft daar al bijna eenderde van de markt in handen.

Zie voor alle cijferoverzichten op www.dealersupportnet.nl/