Het lijkt nog slechts een kwestie van enkele jaren vooraleer ook de grens van vijftig procent wordt bereikt. Dit en meer blijkt uit de jongste uitgave van de DSN Dealerholding Top 50 2008/2009 dat adviesbureau DealerSupportNet onlangs in samenwerking met het Franse researchinstituut Autobiz uitvoerde.
Je ziet het overal ter wereld: dealerholdings kiezen voor nóg meer grip op de markt. Veelal door overnames maar ook door autonome groei. Méér verkopen betekent immers ook meer macht binnen de keten. Zo zijn er in Frankrijk al 235 dealerholdings met meer dan duizend nieuwverkopen per jaar. In het Verenigd Koninkrijk gaat het om 312 van deze 1000+ bedrijven, in Duitsland om maar liefst 398 stuks.

 

Zo ver zal het in Nederland vanwege ons beperkte marktgebied niet komen maar dat neemt niet weg dat de rol die de grote dealerholdings bij ons spelen naar verhouding veel dominanter is, meent DealerSupportNet (DSN). ‘Dat de vijftig grootste dealerholdings samen al bijna 43 procent van de markt in handen hebben, is vergeleken met andere landen uitzonderlijk hoog. En er zit nog steeds groei in. Naar verwachting zal de Nederlandse topvijftig binnen vijf jaar de grens van vijftig procent gaan overschrijden’.

 Dealerholdings 2008.

Nog steeds gaat de beursgenoteerde Stern Groep aan kop in de DSN-lijst. Een kleine vijf procent van alle nieuwverkopen in Nederland wordt vanuit de pakweg honderd Stern-winkels gedaan. Ceo Van der Kwast streeft echter naar een verdubbeling van dat aandeel, dus Stern zit continu op het vinkentouw voor overnames. Datzelfde geldt binnen de VAG-merken voor Dealer Groep Pon. Door diverse overnames heeft Pon haar retailbelang binnen de eigen merkengroep (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) het afgelopen jaar sterk uitgebreid. Nefkens klom naar plaats drie van de ranglijst. De bovenste twintig dealergroepen zijn vorig jaar goed geweest voor 30,8 procent van de nationale verkoop waarmee de groei in deze topcategorie nog iets sneller verliep dan in de totale topvijftig. In de groep van de vijftig grootste dealers zit overigens de nodige beweging; in de jongste lijst komen maar liefst zes nieuwelingen voor.


Dat een grote omvang geen garantie voor succes is hebben we de afgelopen maanden wel kunnen vaststellen. Gerenommeerde dealerbedrijven als HDMG en Kroymans Retail waren door faillissementen plots van het toneel verdwenen. Clem Dickmann van DealerSupportNet: "Opvallende overeenkomst tussen beide conglomeraten is de snelle groei die met een onsamenhangende portfolio van merken en bedrijven werd gerealiseerd. De beoogde opbrengst van schaalgrootte – synergievoordelen en kostenreductie – werd daarom niet bereikt. Het bleef bij een papieren groei die ook nog eens met overwegend extern geld werd gefinancierd." HDMG – in 2007 in grootte nog de 22e dealer van Nederland – haalde het eind van 2008 niet. Kroymans Retail komt nog wel voor in de lijst van 2008, maar de voortekenen zijn ook daarin al duidelijk: de verkopen van deze dealergroep daalden in 2008 het hardst van alle topvijftigbedrijven.


De grote dealerholdings zijn ook bepaald kieskeurig als het om hun merkenportfolio gaat. De eerste voorkeur gaat uit naar Duitse volumemerken, gevolg door Franse volumemerken en (Duitse) premiummerken. Audi en Volkswagen zijn erg goed vertegenwoordigd bij de vijftig toppers; respectievelijk 70 en 65 procent van de nieuwverkoop van deze merken verloopt via holdings uit ‘de lijst’. Anderzijds kiezen de importeurs van bijvoorbeeld Suzuki, Citroën en Daihatsu hun dealers vooral onder kleinschalige bedrijven.


De jongste editie van de DSN Dealerholding Top-50 is binnenkort als beschikbaar in exclusieve, gebonden uitvoering. In deze circa 180 pagina’s tellende uitgave wordt niet alleen een overzicht gegeven van de verkoopcijfers per holding, maar vindt de lezer ook financiële en historische bedrijfsinformatie en contactgegevens. Verder wordt een compleet overzicht gegeven van alle vestigingen en is door consultantsbureau Aumacon een uitgebreide analyse gemaakt van de Nederlandse automarkt. Deze uitgave is te bestellen via de website www.dealersupportnet.nl. Voor de productie van deze bijzondere uitgave is DealerSupportNet wederom een samenwerkingverband aangegaan met het Parijse researchinstituut voor de auto-industrie Autobiz. De totstandkoming van de DSN Dealerholding Top 50 is mede mogelijk gemaakt door een vijftal sponsors: Alpha Credit, AutoTrader, Berner, Innovam en VWE.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding