In het eind maart afgesloten boekjaar 2008/2009 incasseerden de Japanners een verlies van bijna 3,3 miljard euro. De cijfers staan in schril contrast met het jaar ervoor, toen er nog een miljardenwinst werd gedraaid. De omzet kelderde met bijna 22 procent. Het aantal verkochte auto’s daalde met 1,34 miljoen naar 7,57 miljoen Voor het nieuwe boekjaar rekent het concern op nog slechtere resultaten. In de eerste drie maanden van 2009 is de verkoop met 27 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De oorzaken zijn volgens Toyota de zwakke automarkten in de VS en Europa, de sterke yen en de hoge grondstofprijzen. De fabrikant gaat daarom verder in de kosten snijden, waarbij overigens de inspanningen op het gebied van milieuvriendelijke aandrijving à la hybride worden ontzien. Eerder had topman Akio Toyoda aangegeven modellen met meer emotie te willen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding