De daling is sterker dan de negen procent over maart. De Europese automarkt zakt de laatste maanden echter wel een stuk minder snel in want in januari werd nog een val met 27 procent en in februari met ruim achttien procent gemeld. Daarbij moet bedacht worden dat april 2008 de laatste maand was met groeiende verkopen; sindsdien heeft de recessie volop toegeslagen.

 

Ons eigen Nederland doet het nu aanzienlijk slechter dan het gemiddelde met een daling van bijna 28 procent. De Belgen komen op bijna 23 procent lagere verkopen uit. In Denemarken en Finland zijn de verkopen meer dan gehalveerd vergeleken bij vorig jaar terwijl ook Spanje en Ierland het onverminderd slecht blijven doen. Frankrijk en nu ook Italië, die beide een sloopregeling hebben, blijven relatief goed draaien met een daling van iets meer dan zeven procent. Zoals al sinds begin dit jaar het geval is, blijft Duitsland de uitschieter. Dankzij de succesvolle en inmiddels verlengde sloopregeling namen de autoverkopen daar vorige maand opnieuw met meer dan negentien procent toe. Het enige andere land in West-Europa dat een groei meldt, is Oostenrijk waar soortgelijke overheidssubsidies tot een toename met bijna dertien procent leidden.

Oost-Europa laat een meer gevarieerd plaatje zien. Hongarije, Roemenië en de landen aan de Baltische Zee komen met dalingen van meer dan vijftig procent terwijl Slowakije een plus van 43,5 procent en Tsjechie van negentien procent kunnen melden.