Het autoconcern verkocht in totaal 22.292 stuks van het brandstofzuinige model op de thuismarkt. De Fit van Honda kwam op de tweede plaats met een verkoop van ruim dertienduizend.
Dit blijkt uit cijfers die de Japanse vereniging van autodealers heeft bekendgemaakt. De verkoop van de Prius werd gestimuleerd door de introductie van een nieuw model, dat goedkoper is en volgens Toyota nog minder brandstof verbruikt. Vorig jaar juni bleef de verkoop van de Prius in Japan steken op ruim 6200 exemplaren.
Toyota heeft sinds de lancering in 1997 meer dan 1,25 miljoen exemplaren van de Prius verkocht. Daarmee is het de populairste hybride auto ter wereld.
het nieuwe model is goedkoper: dat kan alleen maar in Japan. Temeer ook dat je in Japan een auto rechtstreeks van de fabriek koopt. De dealers zijn eigenlijk outlets van de fabrieken. Dus geen tussenhandel: geen importeur, geen dealerbedrijf. En natuurlijk een gunstig belastingklimaat: geen BPM en maar 5 % BTW. Daarom zijn auto’s hier ook zo verrekte duur.