Daarbij grijpt men naar een oud maar probaat middel: prijsvoordeel. Nog nooit waren voor de consument zo veel voordeelacties beschikbaar: meer dan tweehonderd. Dit blijkt uit een inventarisatie van actieverzamelsite Actieauto.nl.

De verkoop van nieuwe auto’s zit in het slop. In het eerste halfjaar zakte de afzet met 26 procent vergeleken met dezelfde periode in 2008. Tegelijkertijd trekt de verkoop van occasions – mede geholpen door de sloopregeling – juist weer wat aan. Door het ontbreken van voldoende aanwas van inruilers ontstaat zelfs hier en daar al een tekort aan occasions. Alle reden dus voor de autodealers en -importeurs om volgas te geven bij de verkoop van meer nieuwe auto’s.
Ook het kopend publiek begint de weg naar de showroom weer op te zoeken. Dat blijkt allereerst uit het toegenomen bezoekcijfers van Actieauto.nl. In de afgelopen periode steeg het bezoekersaantal naar liefst 130 duizend bezoekers per maand. Tezamen bekijken deze bezoekers ruim driehonderdduizend actiepagina’s per maand. Vooral de acties van Ford, Renault, Volkswagen en Citroën zijn populair.
Door de huidige economische omstandigheden lijkt de autoconsument wel aanzienlijk langer over een aankoop te willen nadenken. Daarbij lijkt de aandacht te verschuiven van ‘wat’ men koopt naar ‘waar’ men koopt. Met enig zoekwerk is er immers snel groot voordeel te behalen. De gemiddelde actie op Actieauto.nl biedt de consument een voordeel van 2.435 euro. Bepaalde uitvoeringen van de Jeep Grand Cherokee bieden op dit moment het allergrootste voordeel, namelijk achttienduizend euro.