In 2008 stonden in de toptien van meest gekochte auto’s door vrouwen nog vijf auto’s uit het A-segment en vijf iets grotere uit het B-segment. Nu staan er nog maar drie auto’s in uit het B-segment en zeven uit het A-segment. Over het hele Nederlandse wagenpark gezien rijden vrouwelijke automobilisten nu het meest in een Opel Corsa. De Volkswagen Golf en Polo staan op 2 en 3. Dat blijkt uit een analyse van datacentrum RDC.
Er zijn nog meer verschillen tussen vrouwen en mannen. Ruim acht van de tien auto’s die vrouwen aanschaffen zijn van het hatchbackmodel. Dat type wordt sowieso het meest verkocht maar mannen kopen veel vaker dan vrouwen een mpv, een stationwagen of terreinwagen.
Vergeleken met mannen schaffen vrouwen op jongere leeftijd een nieuwe auto aan. Van alle vrouwen die dit jaar een nieuwe auto kochten, was veertig procent jonger dan 45 jaar. Van alle mannen was dat maar 22 procent. Mannen maken op latere leeftijd wel een inhaalslag. Van alle mannen die in 2009 een nieuwe auto aanschaften was een kwart ouder dan 65 jaar, bij de vrouwen kocht 13 procent na hun 65e een nieuw autootje.