2009: autoverkoop -22%, bestelauto’s -39%

De verkoop van nieuwe personenauto’s kwam vorig jaar niet verder dan 387.699 stuks; bij de bestelauto’s stokte de teller op 51.286 stuks.

Vergeleken met 2008 ging de autoverkoop daarmee met 22,5 procent achteruit, de bestelautomarkt tuimelde 39,4 procent naar beneden. Dit volgt uit een analyse van voorlopige marktcijfers door bureau Aumacon uit Oegstgeest.

De personenautoverkopen waren in veertig jaar tijd niet zo slecht als in 2009. Sinds 1969 is het jaaraantal nog slechts twee maal onder de grens van 400 duizend gebleven. Zowel in 1981 als in 1993 ging het echter nog om zo’n 390 duizend nieuwe auto’s. De Nederlandse autoverkoop zit sinds topjaar 1999 (611 duizend stuks) in een vrijwel lineaire beweging omlaag. Voor 2010 verwachten marktkenners niet meer dan een minieme verbetering.  

Ook de bestelautoverkopen schreven historie: 2009 boekte de laagste verkopen sinds 1994. Ook hier zal met weemoed worden teruggedacht aan topjaar 1999 waarin nog bijna het dubbele aantal bestellers (98.911 stuks) werd afgezet. Voor 2010 rekenen Bovag en RAI nog niet op groei. Beide brancheorganisaties gaan uit van nog slechts 50 duizend nieuwe bestelauto’s.   

Voor Volkswagen is 2009 toch nog feestelijk afgesloten. Ondanks stevig lagere verkopen bleef het merk zowel in de personenauto- als in de bestelautomarkt de lijstaanvoerder. In de bestelautomarkt verbeterde Volkswagen zijn positie zelfs nog enigszins, naar een marktaandeel van 29,1 procent. Bij de personenauto’s werd de zege pas op de allerlaatste dag veiliggesteld. Door een noodoffensief van ruim zevenhonderd extra registraties op 31 december bleef Volkswagen nog nét voor op Toyota, dat leek af te stevenen op zijn eerste titel als ‘bestverkochte’. In plaats daarvan pakte Das Auto deze felbegeerde titel – voor de vijfde keer op rij.   

Kijk voor complete cijferoverzichten op www.dealersupportnet.nl.

Reacties

Het mag wederom geld kosten om nummer 1 te worden. Waarom vraag je je af. De klnat kiest toch zijn merk. Nu staan er 700 auto’s in de showrooms die weer met korting weg moeten. Lang leven het rendement

Geplaatst door: Frank op

En dan te bedenken dat ze er met 61 extra OOK geweest waren. Zou de verantwoordelijke bestuurder die auto’s nu zelf op de stoep krijgen? Nee … die mogen de dealers weer oplossen.

Geplaatst door: JJ op

Eigenlijk zou de pers dit soort volks(wagen)verlakkerij gewoon moeten negeren en en masse moeten melden dat Toyota het best verkopende merk over 2009 is geworden.

Geplaatst door: Tedje op

Ben nieuwsgierig of er ook een volkswagen dealer gaat reageren Mag annoniem

Geplaatst door: Frank op
2009: autoverkoop -22%, bestelauto’s -39% - Automobielmanagement.nl

2009: autoverkoop -22%, bestelauto’s -39%

De verkoop van nieuwe personenauto’s kwam vorig jaar niet verder dan 387.699 stuks; bij de bestelauto’s stokte de teller op 51.286 stuks.

Vergeleken met 2008 ging de autoverkoop daarmee met 22,5 procent achteruit, de bestelautomarkt tuimelde 39,4 procent naar beneden. Dit volgt uit een analyse van voorlopige marktcijfers door bureau Aumacon uit Oegstgeest.

De personenautoverkopen waren in veertig jaar tijd niet zo slecht als in 2009. Sinds 1969 is het jaaraantal nog slechts twee maal onder de grens van 400 duizend gebleven. Zowel in 1981 als in 1993 ging het echter nog om zo’n 390 duizend nieuwe auto’s. De Nederlandse autoverkoop zit sinds topjaar 1999 (611 duizend stuks) in een vrijwel lineaire beweging omlaag. Voor 2010 verwachten marktkenners niet meer dan een minieme verbetering.  

Ook de bestelautoverkopen schreven historie: 2009 boekte de laagste verkopen sinds 1994. Ook hier zal met weemoed worden teruggedacht aan topjaar 1999 waarin nog bijna het dubbele aantal bestellers (98.911 stuks) werd afgezet. Voor 2010 rekenen Bovag en RAI nog niet op groei. Beide brancheorganisaties gaan uit van nog slechts 50 duizend nieuwe bestelauto’s.   

Voor Volkswagen is 2009 toch nog feestelijk afgesloten. Ondanks stevig lagere verkopen bleef het merk zowel in de personenauto- als in de bestelautomarkt de lijstaanvoerder. In de bestelautomarkt verbeterde Volkswagen zijn positie zelfs nog enigszins, naar een marktaandeel van 29,1 procent. Bij de personenauto’s werd de zege pas op de allerlaatste dag veiliggesteld. Door een noodoffensief van ruim zevenhonderd extra registraties op 31 december bleef Volkswagen nog nét voor op Toyota, dat leek af te stevenen op zijn eerste titel als ‘bestverkochte’. In plaats daarvan pakte Das Auto deze felbegeerde titel – voor de vijfde keer op rij.   

Kijk voor complete cijferoverzichten op www.dealersupportnet.nl.

Reacties

Het mag wederom geld kosten om nummer 1 te worden. Waarom vraag je je af. De klnat kiest toch zijn merk. Nu staan er 700 auto’s in de showrooms die weer met korting weg moeten. Lang leven het rendement

Geplaatst door: Frank op

En dan te bedenken dat ze er met 61 extra OOK geweest waren. Zou de verantwoordelijke bestuurder die auto’s nu zelf op de stoep krijgen? Nee … die mogen de dealers weer oplossen.

Geplaatst door: JJ op

Eigenlijk zou de pers dit soort volks(wagen)verlakkerij gewoon moeten negeren en en masse moeten melden dat Toyota het best verkopende merk over 2009 is geworden.

Geplaatst door: Tedje op

Ben nieuwsgierig of er ook een volkswagen dealer gaat reageren Mag annoniem

Geplaatst door: Frank op