Autotelex heeft een nieuwe topvijftien samengesteld van zowel meest als minst waardevaste auto’s. De eerste categorie wordt aangevoerd door de Toyota Aygo. Deze wagen heeft na drie jaar nog een restwaarde van 72 procent van de oorspronkelijke nieuwprijs. De Peugeot 107 en Citroen C1 volgen de Toyota op de voet: zij vertegenwoordigen een restwaarde van 71,6 procent. Op de derde plaats staat de Daihatsu Cuore (68,2 procent). Opmerkelijk is de komst van de Dacia Sandero in de lijst op positie 8 (67,4 procent restwaarde). Nog niet eerder wist een Dacia zo goed te scoren. Volgens Autotelex heeft de Sandero de plek met name te danken aan de zeer lage nieuwprijs. Een ander opmerkelijk gegeven: de Volkswagen Golf VI – de meest verkochte auto van 2009 – staat op een ‘magere’ tiende positie. Maar het is wel de enige grotere auto in de toptien. Blijkbaar té groot om tot een toppositie door te dringen. Die is voorbehouden aan de echt kleine en zuinige auto’s.

 

Andere grotere auto’s in de topvijftien van meest waardevaste auto’s zijn de hybride Honda Civic (14) en de Toyota Prius (15). "De hybridetechniek heeft zich in de occasionmarkt bewezen. Vooral de Prius scoort hoog ondanks zijn relatief hoge nieuwprijs. Daarbij helpt het dat de onderhoudskosten van deze Toyota laag zijn", aldus een toelichting van Joost Klaren, die bij Autotelex verantwoordelijk is voor de restwaarden.

 

De grootste afschrijver is de Jaguar XJ met een restwaarde na drie jaar van amper 42,5 procent. De Hyundai Grandeur doet het niet veel beter (43,7 procent) en de Chrysler Sebring is met 45,2 procent ook al geen beste investering. Op de lijst van minst waardevaste auto’s staan opmerkelijk veel merken die momenteel in zwaar weer verkeren. Cadillac, Saab, Chrysler, Jaguar, Chrevrolet. Volgens Klaren zie je de gevolgen van het slecht presteren van een fabrikant snel terug in de restwaarden.

 

 Top 15 hoogste en laagste afschrijving Januari 2010.

 

Autotelex claimt in Nederland marktleider en autoriteit te zijn op het gebied van waardebepalingen van voertuigen. Het bedrijf houdt zich al sinds 1964 intensief bezig met het in kaart brengen van de Nederlandse markt voor motorvoertuigen: van auto’s en motorfietsen tot bedrijfswagens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding