Dat blijkt uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC. Voor de vierde maand op rij vertoont de verkoop van nieuwe personenauto’s dus een stijging.  De brancheorganisaties constateren dat de vrije val van de verkopen is gestuit en dat de weg omhoog is gevonden. Ten opzichte van crisisjaar 2009 zitten de verkopen stevig in de lift. Het eerste kwartaal van 2009 werden ongeveer 125 duizend nieuwe personenauto’s op kenteken gezet tegen ruim 145 duizend in het eerste kwartaal van 2010: een stijging van 16,8 procent. Belangrijke kanttekening daarbij is dat het niveau van 2008 nog niet bereikt is want toen ging het over 164 duizend stuks. De groei van de verkoop zit met name bij de particuliere autokoper. Het aandeel van deze klantengroep in de nieuwverkoop ligt 32 procent hoger dan een jaar geleden.

 

De vijf best verkochte merken over het eerste kwartaal van 2010:

1. Volkswagen (aantal: 15.089, marktaandeel 10,4%),

2. Toyota (14.168 – 9,7%)

3. Ford (13.798 – 9,5%),

4. Opel (11.089 – 7,6%)

5. Renault (10.908 – 7,5%).

 

De vijf best verkochte modellen in de eerste drie maanden van 2010:

1. Toyota Aygo (aantal: 5.302, marktaandeel: 3,6%)

2. Volkswagen Golf (incl. Golf Plus) (4.582 – 3,1%)

3. Volkswagen Polo (4.417 – 3,0%)

4. Ford Ka (4.060 – 2,8%)

5. Ford Fiësta (3.501 – 2,4%).