Victor Muller geniet kennelijk niet het voordeel van de twijfel, althans niet bij de Zweden. De overname van Saab door Spyker heeft namelijk tot een catastrofale instorting van de verkopen op de thuismarkt geleid. De afzet van de 9-3 ging met 43 procent omlaag en de 9-5 kelderde 41 procent. In een markt die met een soortgelijk percentage groeide, is dat een zorgwekkend resultaat. Volvo lijkt te profiteren van de vertrouwencrisis rondom Saab. Zo wist de V70 zijn positie als populairste auto van Zweden dankzij een verkoopstijging van afgerond zestig procent te verstevigen. De Volkswagen Passat ging in maart ook erg lekker met 64 procent hogere verkopen. Dit model staat in de Zweedse verkoopstatistieken nu op de tweede plek, gevolgd door de Golf waarvan de afzet met 116 procent omhoog ging. Andere leden van de toptien zijn de Volvo V50, de Kia Cee’d, de Audi A4, de Ford Focus, de Renault Clio, de Toyota Avensis en de Volvo XC60.

 

Het scenario van MG Rover lijkt zich te herhalen om de eenvoudige reden dat de autokoper (ongeacht zijn nationaliteit) zich niet laat imponeren door opgewekte managementpraat. Na de koop van een huis is de auto de belangrijkste aanschaf voor de consument en daarvoor is veel vertrouwen in de autofabrikant nodig.