Milward Brown: BMW ’s werelds waardevolste automerk

BMW heeft Toyota ingehaald als ‘s werelds waardevolste automerk, blijkt uit de nieuwste editie van de jaarlijkse ranglijst van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Millward Brown.

Op het overzicht van honderd merken prijkt Google bovenaan, met een merkwaarde van 114 miljard dollar. Op gepaste afstand volgen IBM (86 miljard) en Apple (83 miljard). BMW is de hoogst genoteerde autofabrikant, goed voor een merkwaarde volgens Millward Brown van iets meer dan 21,8 miljard dollar.

Toyota zit na een daling van 27 procent net aan de andere kant van de 21,8 miljard. Volgens Peter Walshe, Millward Brown global brand director, is Toyota’s daling te wijten aan de recente kwaliteitsproblemen en terugroepacties. Toch is Walshe optimistisch: "Het is een sterk merk, dat bezig is met een grootscheepse communicatiecampagne om de schade te repareren. Al onze ervaring wijst erop dat sterke merken meer kans maken om een crisis te overleven."

Mercedes-Benz staat op 4, na Honda, maar zag zijn merkwaarde dalen met elf procent (13,7 miljard). Porsche zakte eveneens, met 31 procent, en kwam uit op 12 miljard dollar. Het Ford-concern wist zijn merkwaarde vorig jaar te verbeteren (met negentien procent, naar zeven miljard dollar), mede dankzij de investeringen in slimme technieken en handig gebruik van social media.

Ook Volkswagen deed het goed op de ranglijst: het pluste twintig procent (merkwaarde net geen zeven miljard); Audi boerde met twee procent winst (3,6 miljard dollar) eveneens beter dan in 2008. Zowel VW als Audi staat volgens Millward Brown te boek als "betrouwbaar, voorzien van uitstraling, wereldwijde aanwezigheid, Duitse techniek en lagere prijzen dan prestigemerken als BMW en Mercedes."

De gecombineerde waarde van de zes autofabrikanten in de top 100 daalde in 2009 met vijftien procent. Dat is meer dan ieder andere marktsegment. De jaarlijkse ranglijst van Millward Brown stoelt op twee onderdelen: wereldwijde interviews met meer dan een miljoen consumenten, alsmede een analyse van de financiële en andere zakelijke prestaties van de afzonderlijke bedrijven. Voor dat laatste worden data gebruikt van Bloomberg en Datamonitor.

Milward Brown: BMW ’s werelds waardevolste automerk - Automobielmanagement.nl

Milward Brown: BMW ’s werelds waardevolste automerk

BMW heeft Toyota ingehaald als ‘s werelds waardevolste automerk, blijkt uit de nieuwste editie van de jaarlijkse ranglijst van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Millward Brown.

Op het overzicht van honderd merken prijkt Google bovenaan, met een merkwaarde van 114 miljard dollar. Op gepaste afstand volgen IBM (86 miljard) en Apple (83 miljard). BMW is de hoogst genoteerde autofabrikant, goed voor een merkwaarde volgens Millward Brown van iets meer dan 21,8 miljard dollar.

Toyota zit na een daling van 27 procent net aan de andere kant van de 21,8 miljard. Volgens Peter Walshe, Millward Brown global brand director, is Toyota’s daling te wijten aan de recente kwaliteitsproblemen en terugroepacties. Toch is Walshe optimistisch: "Het is een sterk merk, dat bezig is met een grootscheepse communicatiecampagne om de schade te repareren. Al onze ervaring wijst erop dat sterke merken meer kans maken om een crisis te overleven."

Mercedes-Benz staat op 4, na Honda, maar zag zijn merkwaarde dalen met elf procent (13,7 miljard). Porsche zakte eveneens, met 31 procent, en kwam uit op 12 miljard dollar. Het Ford-concern wist zijn merkwaarde vorig jaar te verbeteren (met negentien procent, naar zeven miljard dollar), mede dankzij de investeringen in slimme technieken en handig gebruik van social media.

Ook Volkswagen deed het goed op de ranglijst: het pluste twintig procent (merkwaarde net geen zeven miljard); Audi boerde met twee procent winst (3,6 miljard dollar) eveneens beter dan in 2008. Zowel VW als Audi staat volgens Millward Brown te boek als "betrouwbaar, voorzien van uitstraling, wereldwijde aanwezigheid, Duitse techniek en lagere prijzen dan prestigemerken als BMW en Mercedes."

De gecombineerde waarde van de zes autofabrikanten in de top 100 daalde in 2009 met vijftien procent. Dat is meer dan ieder andere marktsegment. De jaarlijkse ranglijst van Millward Brown stoelt op twee onderdelen: wereldwijde interviews met meer dan een miljoen consumenten, alsmede een analyse van de financiële en andere zakelijke prestaties van de afzonderlijke bedrijven. Voor dat laatste worden data gebruikt van Bloomberg en Datamonitor.