Forse toename informatieverstrekkingen RDW

Sinds 2005 is het aantal informatieverstrekkingen uit de RDW-registers bijna verdubbeld van 346,9 miljoen tot 666,4 miljoen in 2009. De voornaamste informatiegebruikers zijn de overheid en de voertuigbranche.

In 2009 zijn ruim 4,2 miljoen kentekenbewijzen en meer dan 2 miljoen rijbewijzen afgegeven. Vergeleken met 2008 nam het totaal aantal afgegeven kentekenbewijzen als gevolg van de crisis met 370.000 stuks af. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de RDW.

De toename in het aantal bevragingen is het gevolg van de digitalisering van de dienstverlening van de RDW. Steeds meer dienstverlening vindt plaats via internet. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een auto, motor of scooter online te schorsen als er langere tijd geen gebruik van wordt gemaakt. Ook kunnen particulieren online afspraken maken voor keuringen bij RDW-keuringsstations en transporteurs digitaal een vergunning aanvragen voor exceptioneel transport. Garagebedrijven kunnen online de eigen handelsvoorraden en andere gegevens bekijken.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de digitale brievenbus voor overheidspost waarmee de overheid het publiek en bedrijfsleven informeren en services aanbieden. De RDW is hiervoor in 2009 de initiatiefnemer geweest. Jaarlijks worden miljoenen brieven verstuurd voor een APK-herinnering en het verlengen van rijbewijzen. Door het digitaal te versturen bespaart de overheid miljoenen euro’s en dus publiek geld. Het gemak voor burger en bedrijfsleven neemt toe en de kosten zullen verminderen. Voor de ontwikkeling van deze dienst werkt de RDW samen met andere overheden.

Forse toename informatieverstrekkingen RDW - Automobielmanagement.nl

Forse toename informatieverstrekkingen RDW

Sinds 2005 is het aantal informatieverstrekkingen uit de RDW-registers bijna verdubbeld van 346,9 miljoen tot 666,4 miljoen in 2009. De voornaamste informatiegebruikers zijn de overheid en de voertuigbranche.

In 2009 zijn ruim 4,2 miljoen kentekenbewijzen en meer dan 2 miljoen rijbewijzen afgegeven. Vergeleken met 2008 nam het totaal aantal afgegeven kentekenbewijzen als gevolg van de crisis met 370.000 stuks af. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de RDW.

De toename in het aantal bevragingen is het gevolg van de digitalisering van de dienstverlening van de RDW. Steeds meer dienstverlening vindt plaats via internet. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een auto, motor of scooter online te schorsen als er langere tijd geen gebruik van wordt gemaakt. Ook kunnen particulieren online afspraken maken voor keuringen bij RDW-keuringsstations en transporteurs digitaal een vergunning aanvragen voor exceptioneel transport. Garagebedrijven kunnen online de eigen handelsvoorraden en andere gegevens bekijken.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de digitale brievenbus voor overheidspost waarmee de overheid het publiek en bedrijfsleven informeren en services aanbieden. De RDW is hiervoor in 2009 de initiatiefnemer geweest. Jaarlijks worden miljoenen brieven verstuurd voor een APK-herinnering en het verlengen van rijbewijzen. Door het digitaal te versturen bespaart de overheid miljoenen euro’s en dus publiek geld. Het gemak voor burger en bedrijfsleven neemt toe en de kosten zullen verminderen. Voor de ontwikkeling van deze dienst werkt de RDW samen met andere overheden.