Guangqi heeft deze week aangekondigd de productiecapaciteit uit te breiden van 360 duizend naar 480 duizend exemplaren om aan de constant groeiende vraag op de Chinese markt te kunnen voldoen. Guangqi ging in 1999 van start met de bouw van de Accord en voegde daar in het afgelopen decennium de Odyssey minivan, de Fit en de City aan toe. Voor het eind van dit jaar gaat ook de Crosstour in productie. De extra capaciteit en de opening van een tweede Dongfeng-fabriek in de tweede helft van 2012 zal de jaarlijkse productiecapaciteit dan brengen van 650 duizend op 830 duizend exemplaren.

Ook Zehjiang Geely, de nieuwe eigenaar van Volvo, gaat zijn capaciteit flink uitbreiden.

In de fabriek in Lanzhou moet de capaciteit in 2012 op honderdduizend auto’s uitkomen, een verdubbeling van de huidige capaciteit. Geely heeft zes fabrieken met een jaarlijkse capaciteit van vierhonderdduizend exemplaren. Vorig jaar verkocht het merk bijna een kwart miljoen auto’s, een stijging van 36 procent ten opzichte van 2008.

Geely gaat naar verwachting een nieuwe fabriek bouwen voor Volvo Cars als de deal definitief rond is. Dat laatste staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar.

De Volvo S40 en S80 worden nu in de Chongqing-fabriek van de joint-venture tussen Changan en Ford Mazda Automobile Co. gebouwd.