Dat is een conclusie van PricewaterhouseCoopers. De Duitse autofabrikanten hebben tot en met mei vijftig procent meer personenauto’s geëxporteerd dan in dezelfde periode van 2009. De onderzoekers verwachten de grootste stijgingen in de Aziatische groei-economieën en in Noord-Amerika.

PricewaterhouseCoopers heeft zijn verwachtingen voor de komende jaren bijgesteld. De globale autoindustrie profiteert van de niet-aflatende vraag in China. Voor het lopende jaar voorspelt het automotive instituut van PwC een stijging van twintig procent ten opzichte van 2009 tot ongeveer 69 miljoen eenheden. Dat is vier miljoen eenheden meer dan eerder voorspeld. De grote motor is zonder twijfel China, waar de afzet van auto’s in de eerste vijf maanden met vijftig procent toenam tot 5,8 miljoen eenheden. Daar profiteren zeker ook de Duitse merken van want die exporteren tot eind mei wereldwijd 1,83 miljoen auto’s en dat is de helft meer dan in dezelfde periode van 2009. Daar staat tegenover dat de afzet in Duitsland met een kwart daalde tot 1,26 miljoen stuks.

Ook in de VS verwacht PwC grote stijgingen van de verkopen na de dramatische ontwikkelingen van vorig jaar. De branche-experts verwachten dat dit jaar 15,2 miljoen eenheden verkocht zullen worden in de VS en dat de productie met een derde deel zal stijgen naar 7,5 miljoen stuks. Daarmee komt de VS weer als derde autonatie achter China en Japan. (bron: Automobilwoche)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding