Vorig jaar kende een uiterst matige start voor de bestelautosector. In het eerste kwartaal ging het marktvolume met 22,2 procent omlaag. In het daaropvolgende kwartaal werd een pover plusje van 0,8 procent genoteerd, gevolgd door +7,4 procent en +20,5 procent in het derde en vierde kwartaal. Volgens bureau Aumacon zal de markt in 2011 van meet af aan betere cijfers laten zien. Voor geheel 2011 gaat men uit van een marktomvang van 58 duizend stuks.  

Volkswagen bleef vorig jaar met gemak het grootste bestelautomerk, ook al moest men een marktaandeelverlies met zo’n anderhalf procentpunt toestaan. Volkswagen kwam daarmee uit op 27,8 procent marktaandeel. Mercedes-Benz en Renault leverden een gevecht om de tweede plaats, dat met een marktaandeel van 13,6 procent (Renault: 12,6%) in het voordeel van de Duitsers werd beslecht.

Nissan noteerde de grootste sprong voorwaarts, het merk verkocht in 2010 24 procent meer bestelauto’s en maakt daarmee z’n entree in de toptien. Peugeot en Citroën hadden een moeilijk jaar, beide zagen hun verkoop met ruim tien procent terugvallen, waardoor Fiat kans zag om zich tussen beide Franse merken op plek zeven te nestelen.

 

Zie voor een compleet cijferoverzicht op http://www.dealersupportnet.nl/

 

 

Bestelautoregistraties

 

 

 

2010

2009

% +/-

 

1

Volkswagen

13.784

14.933

-7,7%

 

2

Mercedes-Benz

6.758

7.234

-6,6%

 

3

Renault

6.261

5.563

+12,5%

 

4

Ford

4.948

5.048

-2,0%

 

5

Opel

4.275

4.262

+0,3%

 

6

Peugeot

3.295

3.664

-10,1%

 

7

Fiat

2.684

2.522

+6,4%

 

8

Citroën

2.630

2.981

-11,8%

 

9

Iveco

1.314

1.193

+10,1%

 

10

Nissan

976

785

+4,3%

 

 

totale markt

49.608

51.279

-3,3%

 

 

 

 

 

 

 

bron: RDC; bewerking: AUMACON