Dat meldt Acea, de organisatie van Europese autoproducenten. De vraag naar bestelauto’s en vrachtwagens neemt in de meeste landen toe, zodat Europa een positief gemiddelde mag noteren. Alleen touringcars en bussen blijven sterk achter. In Nederland doet geen enkel bedrijfsautosegment het goed; dalende verkopen staan in sterk contrast met het positieve Europese gemiddelde.

In 2010 zijn er in Europa 1,48 miljoen bestelauto’s verkocht en dat is 8,7 procent meer dan in 2009. De sterkst groeiende markt was Zweden met een plus van 38,3 procent. In Nederland liepen de verkopen 3,3 procent terug ten opzichte van 2009 en bleven steken op 49,6 duizend voertuigen. Bij de vrachtwagens vanaf zestien ton is de groei in Europa als geheel 8,4 procent, wat neerkomt op een totaal van ruim 171 duizend eenheden. Nederland boekt echter een flink verlies van 20,4 procent, wat een verkoopaantal betekent van een kleine achtduizend stuks. In het vrachtwagensegment van drieënhalf tot zestien ton is de groei in Europa 6,4 procent, met een totaal van net geen kwart miljoen voertuigen. Ook hier moet Nederland met rode inkt schrijven; met een verlies van 19,4 procent ten opzichte van 2009 is het aantal verkochte voertuigen krap 9.500. In het segment van touringcars en bussen vanaf drieënhalve ton liepen de verkopen in 2010 met 10,4 procent terug tot 33,5 duizend voertuigen. In Nederland is de vraag helemaal sterk gedaald: 40,8 procent minder komt neer op 684 voertuigen.