Dat meldt het bureau VWE. Vooral bedrijfsauto’s (+24%) en bromfietsen (+16%) werden flink meer geëxporteerd en zorgden voor het verschil ten opzichte van 2009 bij de totaalcijfers. De export van vrachtwagens (+2%), motoren (0%) en caravans (-1%) groeide niet of nauwelijks en haalde het totaal aan voertuigexport weer omlaag.
Bij de personenauto’s was de Volkswagen Golf weer de nummer één. De Opel Astra en Toyota Corolla maakten de top driecompleet in 2010. Toyota zag zichzelf minder terug in deze top drie van afgelopen jaar. De Corolla stond namelijk in 2009 nog op nummer twee en de Starlet op nummer drie. Als alleen naar merk wordt gekeken is het een stoelendans. In 2009 had Opel de eerste plaats in de topdrie en werd gevolgd door Volkswagen op twee en Toyota op drie. In 2010 verdreef Volkswagen Opel naar de tweede plaats en behield Toyota de derde plaats.
De topdrie van exportlanden* bestond in 2010 uit Polen, Duitsland en Oekraïne. In 2009 waren dit Polen, Wit-Rusland en Duitsland. Traditioneel zijn het vooral de Oost-Europese landen waar veel naar wordt geëxporteerd. Leken in 2009 Duitsland, België, Nigeria en Afghanistan nog bezig aan een opmars in de top tien, in 2010 nam de export naar Oost-Europese landen weer toe. België zakte van de vierde naar de vijfde plaats, Afghanistan verdween naar de negende plaats en Nigeria verdween zelfs uit de toptien. Duitsland was uitzondering op deze regel want de export naar onze oosterburen nam juist flink toe.

 

*In 48% van het totaal aan voertuigexport in 2010 is het land van bestemming bekend.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding