De Nederlandse Paccar-dochter is daarmee naar eigen zeggen ‘mooi op weg’ naar de doelstelling van twintig procent marktaandeel op de middellange termijn. DAF was tien jaar geleden in het zware segment nog de kleinste van de zeven truckproducenten in Europa. In Nederland, België, Groot-Brittannië, Tsjechië, Polen en Hongarije is DAF nu marktleider.

In de 27 landen van de Europese Unie (plus Noorwegen en Zwitserland) werden in de klasse boven 15 ton vorig jaar bijna 183 duizend vrachtwagens geregistreerd, een stijging van ruim negen procent ten opzichte van een jaar eerder, toen in deze klasse 168 duizend voertuigen op kenteken werden gezet. Overigens is de verwachting dat de markt voor zware trucks in Europa dit jaar op 220 duizend tot 240 duizend voertuigen zal uitkomen.

DAF realiseerde het afgelopen jaar groei in nagenoeg alle landen van de Europese Unie. In Nederland steeg het marktaandeel in de zware klasse van 33,3 naar 34,7 procent. In Duitsland  – de grootste truckmarkt van Europa – nam het marktaandeel toe van 10,6 naar 11,1 procent. "Ons succes is het resultaat van een modern productenprogramma en een uiterst professionele dealerorganisatie", weet directielid Ron Bonsen, verantwoordelijk voor marketing & verkoop.

DAF Trucks NV, dochteronderneming van het Amerikaanse Paccar Inc, een van de grootste producenten van zware trucks in de wereld  DAF produceert en ontwikkelt niet alleen trucks maar ook componenten zoals assen en motoren voor met name bus- en touringcarproducenten over de gehele wereld. DAF Trucks heeft fabrieken in Eindhoven en in het Belgische Westerlo en meer dan duizend dealers en servicepunten in Europa.