De auto-organisatie Society of Motor Manufacturers and Traders raakt niet in paniek en zegt dat de ontwikkeling ‘overeenkomt met de verwachtingen’. Als het ‘slooppremie’ effect van vorig jaar buiten beschouwing wordt gelaten, dan zijn de verkopen in de visie van de organisatie juist met acht procent toegenomen. Het best verkochte merk blijft Ford met zowel de Focus als de Fiësta, gevolgd door Vauxhall (Opel) met de Astra en Corsa.

De SMMT mikt voor dit jaar op ruim 1,9 miljoen auto’s, wat dan een goede driehonderdduizend stuks minder zou zijn dan voor de crisis. Volgens directeur Paul Everett gaan de dealers in zijn land opnieuw ‘een moeilijk jaar tegemoet’. De regering in Londen heeft enorme bezuinigingen aangekondigd ‘waardoor het consumentenvertrouwen op een erg laag peil ligt’. Bovendien zijn de benzineprijzen ook hier naar een record gestegen, niet alleen door de ontwikkeling van de oliemarkt maar ook doordat Londen voortdurend de accijns op benzine en diesel opvoert. Dankzij de lage koers van het pond is benzine overigens nog altijd goedkoper dan in Nederland. Diesel is wel duurder omdat de Britten daar zelfs een hogere accijns op leggen dan op benzine waarbij aan de andere kant ook geen dieseltoeslag op de wegenbelasting bestaat.