Directeur Pieter van der Velden verwacht dat de teller in een paar weken tijd wel eens naar achthonderd stuks van de compacte Lexus kon oplopen.  "Vorig jaar zaten we in totaal rond de zevenhonderd Lexussen. We hebben op papier voor dit jaar een doelstelling van rond de vijftienhonderd, maar zoals het nu gaat, zal dat eerder boven de tweeduizend uit komen en wellicht nog aanmerkelijk meer."

De verdrievoudiging betekent een ware verkoopexplosie. Toch wil Lexus het werk met zijn elf dealers blijven doen. Van der Velde: "We hebben nu ook dealers die relatief grote aantallen verkopen en servicen. Denk aan Amsterdam. Afstand is bij een Lexus klant niet echt een probleem. Eerder voor onszelf. Ook met de CT 200h handhaven we de red carpet treatment, waarbij de auto voor service wordt opgehaald en een vervangende auto voor je deur komt te staan."

Van der Velden ziet dat unique selling point als een belangrijke troefkaart om de eigen dealers te beschermen. "We willen het zo lang mogelijk in eigen organisatie houden. Misschien zullen we in de toekomst ook wel servicemogelijkheden via bijvoorbeeld prominente Toyota-dealers mogelijk moeten maken, al was het maar door Europese wetgeving. Maar wat mij betreft, blijven de Lexus dealers zo lang mogelijk aan de bal."

 

Meer hierover in AM3 van 19 februari.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding