Deze daling is het directe gevolg van de per 2008 verlaagde frequentie voor benzineauto’s. In 2010 nam het totale wagenpark in ons land immers nog wel toe; per 1 januari van dit jaar rijden er 226 duizend auto’s meer door ons land dan een jaar tevoren.
In de APK-verhouding tussen merkdealers en universelen is de merkdealer verder op achterstand komen te staan. Het aantal dealer-APK’s daalde met 100 duizend stuks (-4,3%) naar 2.088.840 keuringen, terwijl de gezamenlijke universelen 1,2 procent méér APK’s mochten doen. De universelen hadden in 2010 met 4.568.872 APK’s liefst 69 procent van de totale APK-markt in handen. Een goede positie in deze markt is aantrekkelijk aangezien een APK vaak een opmaat is naar onderhoud- en reparatiewerkzaamheden, waaraan veel autobedrijven een groot deel van hun winstgevendheid danken. De meeste APK’s werden verricht aan Volkswagens, gevolgd door Opels en Renaults.
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is de Nederlandse implementatie van de in Europa wettelijk verplichte autokeuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu.
Nieuwe auto’s die op benzine rijden moeten (vanaf 2008) vier jaar na de ingebruikname voor het eerst worden gekeurd, daarna twee keer om de twee jaar en vervolgens ieder jaar opnieuw. Nieuwe auto’s die op diesel of LPG rijden moeten de eerste keer na drie jaar worden gekeurd en daarna jaarlijks. Auto’s ouder dan dertig jaar hoeven slechts om de twee jaar te worden gekeurd, auto’s van voor 1960 zijn zelfs geheel vrijgesteld van de keuringsplicht. De auto mag twee maanden vóór de einddatum ter keuring aangeboden worden. Bij goedkeuring wordt de oude datum met een jaar verlengd. Indien men na twee maanden het voertuig nog niet heeft gekeurd of geschorst, volgt automatisch een boete.
|
aantal APK’s (personen- +bestelauto) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2010 |
2009 |
% +/- |
1 |
Volkswagen |
825.595 |
814.993 |
+1,3% |
2 |
Opel |
718.101 |
740.933 |
-3,1% |
3 |
Renault |
560.483 |
573.260 |
-2,2% |
4 |
Peugeot |
522.849 |
529.938 |
-1,3% |
5 |
Ford |
492.514 |
506.207 |
-2,7% |
6 |
Toyota |
335.587 |
333.449 |
+0,6% |
7 |
Mercedes-Benz |
313.155 |
295.746 |
+5,9% |
8 |
Citroën |
282.791 |
279.928 |
+1,0% |
9 |
Fiat |
264.057 |
265.303 |
-0,5% |
10 |
Volvo |
238.986 |
232.570 |
+2,8% |
|
totaal |
6.657.712 |
6.692.993 |
-0,5% |
|
|
|
|
|
|
Bron: RDC; bewerking: AUMACON |
|