Dit blijkt uit de jongste cijfers van fabrikantenkoepel ACEA. Een aantal grote landen liet in april fors verstek gaan. In Frankrijk werd 11,1 procent minder verkocht, in het Verenigd Koninkrijk was de terugval 7,4 procent. Ook de al wat langer kwakkelende marken als Italië (april: -2,2%) en Spanje (-23,3%) raakten verder achterop. Van de toplanden weet alleen lijstaanvoerder Duitsland betere cijfers te noteren; in april kochten de Duitsers 2,6 procent méér auto’s, over vier maanden gezien staan onze oosterburen dit jaar op een verkoopwinst van 10,7 procent.
Onder de middenmootlanden is Nederland een positieve uitschieter met een aanhoudende groei van zo’n 25 procent, waarmee ons land nipt de Belgen voorblijft. In België werden in april weliswaar ruim vijfduizend auto’s méér verkocht dan bij ons, maar dit bleek nog niet voldoende om Nederland van de (cumulatief) zesde positie te verstoten.
In lijn met het landenbeeld stijgen de Duitse fabrikantgroepen; Volkswagen-Groep klimt dit jaar 5,3 procent in afzet, General Motors groeit 2,1 procent. Bij de Zuid-Europese fabrikanten worden aanzienlijk minder auto’s geproduceerd; de vraag naar PSA-producten (Peugeot/Citroën) daalde 8,4 procent, Renault-Groep en Fiat-Groep daalden resp. 8,1 en 16,6 procent.
|
Autoverkoop in Europa |
|
||
|
periode: jan. t/m april |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2011 |
2010 |
% +/- |
1 |
Duitsland |
1.029.654 |
929.824 |
+10,7 |
2 |
Frankrijk |
817.211 |
785.637 |
+4,0 |
3 |
Verenigd Koninkrijk |
696.082 |
760.341 |
-8,5 |
4 |
Italië |
671.788 |
828.940 |
-19,0 |
5 |
Spanje |
279.960 |
379.804 |
-26,3 |
6 |
Nederland |
228.532 |
182.600 |
+25,2 |
7 |
België |
223.204 |
218.606 |
+2,1 |
8 |
Oostenrijk |
121.182 |
107.661 |
+12,6 |
9 |
Zwitserland |
100.439 |
91.840 |
+9,4 |
10 |
Zweden |
98.704 |
84.815 |
+16,4 |
|
totaal Europa (EU27+EFTA) |
4.820.870 |
4.938.491 |
-2,7 |
|
|
|
|
|
|
Bron: ACEA; bewerking: Aumacon |
|
|