In China verdubbelde het segment van 6,7 naar 13,8 procent, terwijl ook in Amerika de vraag nog steeds groot is. Het marktaandeel steeg daar van 25,3 naar 31,0 procent. Suv’s zijn vooral in trek vanwege het stoere en vaak intimiderende uiterlijk en de hoge zit. Dat laatste spreekt vooral vrouwen aan. In Europa is de verkoop van de grote modellen harder gegaan dan die van kleinere, deels veroorzaakt door de slooppremies in verschillende markten, waarbij de aankoop van een kleiner model werd gestimuleerd. Nissan zal deze maand zijn miljoenste Qashqai bouwen en is daarmee het succesvolste model van de Japanse fabrikant.

Ondanks de hogere brandstofprijzen hebben de suv’s zich ook in Amerika staande gehouden dankzij de komst van nieuwe zuinige motoren en kleinere modellen. Design, technologie en veiligheid zijn aanmerkelijk verbeterd.

Volgens een rapport dat de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) eerder deze maand heeft uitgebracht, hebben inzittenden van een suv relatief de minste kans op een dodelijk ongeval. De modellen bieden dankzij hun grotere formaat en gewicht meer bescherming, aldus de NHTSA.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding