Autoverkopen VS: Amerikanen op winst

Autofabrikanten hebben in september in de Verenigde Staten flink meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die diverse producenten maandag hebben bekendgemaakt.

General Motors verkocht 207.145 voertuigen; een stijging van 19,8 procent ten opzichte van september vorig jaar. Ford wist 175.199 wagens te verkopen, hetgeen een plus van 8,9 procent betekende. Chrysler bracht 127.334 auto’s aan de man; een stijging van 27,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het zijn de beste resultaten voor Chrysler voor de maand september sinds 2007. Met name het trucklabel Ram deed het uitstekend. Bij General Motors was het GMC dat voor de grootste plus zorgde. Grootste verliezer bij de Amerikaanse merken was Lincoln, de kwakkelende luxedochter van Ford. Dit merk verkocht 6,6 procent minder auto’s. Ford had in het premiummerk zijn kaarten dus beter kunnen inzetten op Volvo, dat momenteel mondiaal stevig aan de weg timmert en in september in de VS met 21,4 procent wist te plussen.

Maar goed, die opmerking wordt, zoals voormalig premier Jan-Peter Balkenende zou zeggen, gemaakt met de kennis van nu. Bij de andere Europese labels zien we dat Volkswagen dankzij de Jetta en de Amerikaanse budgeteditie van de Passat stevig (+35,6 procent) in de lift zit. Ook Audi en BMW gaan lekker en geven elkaar amper wat toe, met een verkoopstijging van 19,31 resp. 19,32 procent. Net als in Europa heeft Mercedes-Benz het nakijken. Dit merk moet genoegen nemen met een plus van 9,0 procent. Het slechtst deed Saab het. De negatieve publiciteit en het opraken van de voorraden zorgden er voor dat de afzet in september met 61,9 procent daalde tot 429 auto’s.

Bij de Aziatische merken werd de grootste winst geboekt door Mazda, dat 37,4 procent meer auto’s verkocht. Dit is vooral te danken aan de bijgepunte ‘3’ die in de VS iets eerder in stelling gebracht werd dan bij ons en onverminderd gunstige testrecensies blijft krijgen. Nissan verkocht in september 25,3 procent meer auto’s. Het merk is hiermee landgenoot Honda qua grootte gepasseerd op de Amerikaanse markt. Deze autofabrikant zag zijn afzet 8,2 procent dalen. Bij Toyota was het verlies echter nog veel groter. Daar tuimelden de verkopen 18,3 procent omlaag.

Autoverkopen VS: Amerikanen op winst - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen VS: Amerikanen op winst

Autofabrikanten hebben in september in de Verenigde Staten flink meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die diverse producenten maandag hebben bekendgemaakt.

General Motors verkocht 207.145 voertuigen; een stijging van 19,8 procent ten opzichte van september vorig jaar. Ford wist 175.199 wagens te verkopen, hetgeen een plus van 8,9 procent betekende. Chrysler bracht 127.334 auto’s aan de man; een stijging van 27,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het zijn de beste resultaten voor Chrysler voor de maand september sinds 2007. Met name het trucklabel Ram deed het uitstekend. Bij General Motors was het GMC dat voor de grootste plus zorgde. Grootste verliezer bij de Amerikaanse merken was Lincoln, de kwakkelende luxedochter van Ford. Dit merk verkocht 6,6 procent minder auto’s. Ford had in het premiummerk zijn kaarten dus beter kunnen inzetten op Volvo, dat momenteel mondiaal stevig aan de weg timmert en in september in de VS met 21,4 procent wist te plussen.

Maar goed, die opmerking wordt, zoals voormalig premier Jan-Peter Balkenende zou zeggen, gemaakt met de kennis van nu. Bij de andere Europese labels zien we dat Volkswagen dankzij de Jetta en de Amerikaanse budgeteditie van de Passat stevig (+35,6 procent) in de lift zit. Ook Audi en BMW gaan lekker en geven elkaar amper wat toe, met een verkoopstijging van 19,31 resp. 19,32 procent. Net als in Europa heeft Mercedes-Benz het nakijken. Dit merk moet genoegen nemen met een plus van 9,0 procent. Het slechtst deed Saab het. De negatieve publiciteit en het opraken van de voorraden zorgden er voor dat de afzet in september met 61,9 procent daalde tot 429 auto’s.

Bij de Aziatische merken werd de grootste winst geboekt door Mazda, dat 37,4 procent meer auto’s verkocht. Dit is vooral te danken aan de bijgepunte ‘3’ die in de VS iets eerder in stelling gebracht werd dan bij ons en onverminderd gunstige testrecensies blijft krijgen. Nissan verkocht in september 25,3 procent meer auto’s. Het merk is hiermee landgenoot Honda qua grootte gepasseerd op de Amerikaanse markt. Deze autofabrikant zag zijn afzet 8,2 procent dalen. Bij Toyota was het verlies echter nog veel groter. Daar tuimelden de verkopen 18,3 procent omlaag.