De voorspelling komt van bureau Aumacon in Leiden. Volgens directeur Clem Dickmann zal de autosector evenals andere consumentensectoren volgend jaar flink hinder gaan ondervinden van de matige kooplust bij het publiek. Maar er is een aantal positieve aspecten die uniek zijn voor de autosector. Dickmann: "Ten eerste zet de combinatie van lage autoprijzen en de voortschrijdende gezinsverdunning en vergrijzing extra druk op de aanschaf van kleine auto’s. Het is in veel gevallen juist een bezuiningsdaad om een nieuwe, kleine auto aan te schaffen in plaats van doorrijden met een onzuinige, reparatiegevoelige, oudere middenklasser."

Een tweede impuls voor de autoverkopen in 2012 komt vanuit de elektrische auto’s en hybriden. Het modellenaanbod in beide categorieën zal volgend jaar fors toenemen. Aumacon  verwacht dat komend jaar vier duizend nieuwe ev’s tegenover 20 duizend nieuwe hybride-auto’s aan het nationale wagenpark kunnen worden toegevoegd. Voor kopers en gebruikers van zuinige auto’s is er vooral in de eerste helft van het komend jaar nog veel voordeel te behalen. Maar de CO2-grenswaarden gaan per 1 juli 2012 omlaag, waardoor een verkoophausse verwacht wordt in het tweede kwartaal. Voor leaserijders wordt dit extra interessant aangezien zij zich verzekerd weten van nog tenminste vier jaren van lagere bijtelling. Dickmann: "Voor de merken die hiervoor in aanmerking komen is het dus zaak een goed inkoop- en voorraadbeleid te voeren. Onderliggend blijft echter de realiteit dat de bereidheid van consumenten om grote aanschaffingen te doen bijna historisch laag is. Per saldo laten onze berekeningen een totaalvolume zien van 515 duizend nieuwe auto’s waarmee 2012 toch nog nipt een bovengemiddeld jaar kan worden. In de afgelopen veertig jaar werden in ons land jaarlijks namelijk gemiddeld 488 duizend auto’s verkocht. De verkoop van nieuwe auto’s weet zich door steun van de overheid goed te handhaven."

Aumacon-prognoses worden belangeloos en onafhankelijk ontwikkeld en worden zo vaak als nodig bijgesteld. De prognoses worden steeds uitgesplitst naar afnemers-groepen, brandstofsoorten en modelsegmenten.