Dit komt voort uit tekenen die erop wijzen dat de vraag naar dure auto’s afneemt, deels door de slechte economische omstandigheden.  Bovendien zou de babyboomgeneratie overschakelen kleinere, goedkopere auto’s.  De verkoopcijfers van luxe auto’s in de VS nam in de maand oktober af met anderhalf procent ten opzichte van oktober vorig jaar, terwijl de totale markt van personenauto’s bijna acht procent groeide, zo meldt Financial Times op basis van cijfers van Autodata. Tot en met oktober groeide het luxe segment nog met 1,8 procent, tegenover een groei van 8,6 procent overall.

Volgens een BMW-dealer in de omgeving van Chicago zouden Mercedes-Benz en Lexus de laatste weken  ‘agressief’ bezig zijn.  JD Power heeft uitgerekend dat Mercedes de korting c.q. het voordeel in november met 750 dollar heeft verhoogd in verhouding tot oktober.  Bij Lexus zou het gaan om achthonderd dollar. Mercedes-Benz is een beetje in de kuif gepikt doordat  BMW het best verkopende premiummerk was in een aantal maanden van dit jaar. Mercedes kwam met een ‘veroveringscertificaat’ waarmee het merk vijftienhonderd tot vierduizend dollar korting gaf aan kopers die van een van de elf concurrerende merken kwamen. Overigens heeft ook BMW meegedaan aan de incentives – het merk kwam in oktober met het meest genereuze aanbod van alle merken. Lexus wil door de problemen met de aardbeving en tsunami verloren marktaandeel terugwinnen. Tot en met oktober verkocht Lexus in de VS zestien procent minder.

In de VS rekent men na een goede novembermaand op een jaartotaal van 13,4 tot 13,6 miljoen eenheden.