Dit blijkt uit cijfers van dataprovider RDC, bewerkt door bureau Aumacon in Leiden. Januari is traditioneel dé topmaand voor nieuwe auto’s. Met name lease- en verhuurbedrijven laten hun lopende bestelingen bij voorkeur in het nieuwe jaar afleveren om daarmee op termijn een betere uitgangspositie voor de restwaarde te hebben. Een tweede reden voor het goede januariresultaat van dit jaar is de aflopende aantrekkelijkheid van de bijtellingregelingen; per 1 juli worden namelijk de CO2-waarden om voor lage bijtelling in aanmerking te komen fiks verlaagd. Veel leaserijders zullen in het eerste halfjaar van 2012 dan ook hun kans grijpen om zich voor jaren van een lage bijtelling te verzekeren. Maar ook voor particulieren is het oppassen geblazen, aangezien 1 juli ook de datum is waarop de CO2-grenswaarden voor de bpm verlaagd worden. Aumacon gaat ervan uit dat de autoverkopen in de eerste helft van dit jaar dicht op de uitstekende 2011-cijfers zullen blijven, waarna in de tweede jaarhelft een significante daling zal volgen.

Het merk Volkswagen verkocht in januari de meeste nieuwe auto’s (8.506 stuks, marktaandeel 12,1%), gevolgd door Ford (6.221/8,8%), Peugeot (5.942/8,4%), Renault (4.588/6,5%) en Toyota (4.423/6,3%). Auto-importeur Pon boekte met zijn vier volumemerken een gezamenlijk marktaandeel van 24 procent in januari. Tegenvallende cijfers vielen er te noteren voor Opel en Fiat. Opel kwam niet verder dan een negende plek (marktaandeel 4,7%), Fiat startte als 15e (2,7%). Een slecht begin dus voor de kersverse Fiat-directeur Cor Baltus, die overigens zijn oude merk, Kia, met een zesde plek in januari (5,4%) een uitstekende start zag maken. Het complete cijferoverzicht is te vinden op http://www.dealersupportnet.nl/